fredag, mars 10, 2006

Maj Sjöwall & Per Wahlöö: Den vedervärdige mannen från Säffle

Efter att nyligen ha läst både Stieg Trenter och Camilla Läckberg så passar Maj Sjöwall och Per Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle (även filmad som Mannen på taket) fint in mellan dem.

Medan Trenter lever kvar i en svunnen tid med en nästan total koncentration på brottet och lösandet av det så ser man hos Sjöwall/Wahlöö en mycket mer modern polisroman som kommenterar sin samtid. Martin Beck är inte bara en hjärna som går runt och löser problem; han är också en människa som interagerar med sin omvärld. Även om det bara är elva år mellan Trenter-boken och denna så känns det som om en hel del har skett. Nu är jag inte tillräckligt insatt i deckargenrens historik för att kunna säga något säkert, men jag har fått för mig att Sjöwall/Wahlöö var pionjärer på sin tid så det skulle inte förvåna mig om deras personteckningar och liknande egentligen bör jämföras med ytterligare lite senare böcker.

Både Trenters bok och Läckbergs bok utspelar sig på platser där jag inte vet hur det ser ut (även om jag kanske varit där någon gång), men Sjöwall/Wahlöö håller sig inom Stockholm. Här kan jag ofta känna igen mig och veta hur det ser ut där handlingen utspelar sig. Jag har visserligen aldrig bott i Stockholm, men jag har varit där tillräckligt ofta för att känna igen mig. Speciellt i en deckare tycker jag att det ger lite extra närvarokänsla åt skildringen. När jag läser de andra böckerna ser jag visserligen framför mig hur det ser ut, men ibland visar det sig av senare beskrivningar att jag har tänkt mig fel. När handlingen utspelar sig på kända platser är det trevligt att faktiskt veta hur det ser ut så att man kan se hur författaren tänkt sig det som händer.

Personer i böcker brukar jag däremot ofta ha ett dimmigare begrepp om hur de egentligen ser ut. Jag tycker att det är svårt att bilda mig en uppfattning om en person utifrån en beskrivning i en bok. I Beckfallet är det däremot inte något problem eftersom jag sedan tidigare sett alla filmerna (både de gamla efter Sjöwall/Wahlöös böcker och de nya efter sentida manus). En lite anakronistisk effekt av detta är att jag ser framför mig Gösta Ekman som Martin Beck men Mikael Persbrand som Gunvald Larsson.

Maj Sjöwall & Per Wahlöö: Den vedervärdige mannen från Säffle
Norstedt, 1971
230 sidor.
ISBN: 9117480728

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

bookcrossing: Hans - när jag kollat lite på statistiken så har jag förstått att återrapporteringen kan vara urusel... men det är ju lite det som är tjusningen ändå med att lägga ut böcker i det vilda. Lite som litterära flaskposter! Jag är helt biten på det nu! Det svåra är att bestämma sig för vilka böcker man ska släppa ut... dels är det många jag vill spara för mig själv, men DelS är det oxå böcker som jag inte tyckte var ngt vidare och dem vill jag inte HelleR sprida vidare! jag vill bara lägga ut sådant som jag själv tyckt om... så det blir liksom något slags mittenfåra där mellan urusel och förbra för att ge bort *grin*
Jag börjar dessutom allvarligt fundera på att be min bror om hjälp att sprida svenskaböcker i S-e då naturliga "svensk-platser" i Holland är ganska få...