fredag, mars 17, 2006

Jules Verne-Magasinet 527

För en gångs skull har jag hunnit läsa ut senaste numret av Jules Verne-Magasinet innan nästa nummer kommer, och den här gången är det dessutom ett nummer som försöker vara lite aktuellt. En hel del av utrymmet ägnas åt King Kong, naturligtvis med anledning av Peter Jacksons remake av den klassiska filmen. Jag har dock själv bara sett den gamla versionen, inte den moderna.

När det gäller King Kong så skriver Karin Lundwall om filmerna; både den nya, den klassiska, och mindre kända versioner. Harry Harrison och Hans Sidén ligger bakom varsin annan artikel om den stora apan, och dessutom finns novellen "Efter King Kongs fall" av Philip José Farmer.

Förutom detta innehåller numret ytterligare fyra noveller (varav en på mindre än en sida). Den här gången uppfyller faktiskt allihop JVM-fördomen genom att vara skrivna av för mig okända personer med icke-anglosaxiska namn och dessutom (i de fall där det anges) ha ett antal år på nacken. Det är inte ovanligt att JVM för samman både nytt och gammalt, välkänt amerikanskt och okänt albanskt eller mongoliskt även om det inte blev så den här gången. Just detta tycker jag dock är en del av charmen med JVM; man vet (som slutet på tidskriftens måttligt smidiga undertitel "tidskrift för science fiction, fantastik, futurism, utopier, dystopier, patafysik, surrealism, magisk realism och annat oväntat och osannolikt" antyder) aldrig vad nästa nummer kommer att innehålla. Jag läser gärna författare som jag inte känner till och litteratur från andra områden än de vanliga, så JVM passar mig utmärkt.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: