lördag, mars 11, 2006

Caylus & Robo Rally

Jag har just kommit hem från Lisa efter att ha ätit gott och spelat spel. Först ett parti Caylus som var nytt för dagen, sedan ett parti Robo Rally.

Caylus handlar om att den franske kungen vill ha ett slott byggt, och spelarna är byggherrar som ska se till att det blir gjort. Den lilla byn Caylus är för liten för att man ska kunna bygga ett slott där, så för att det ska gå att genomföra måste man även bygga upp byn en del. Man måste se till att det finns stenbrott, snickare och annat sånt för att det ska gå att uppföra ett slott. Spelet har fått väldigt bra recensioner och jag tycker också att det fungerade bra. Vad som var mindre bra var reglernas organisation. När man läst igenom dem kände man sig rätt grundligt förvirrad, men när man väl kom igång och spela klarnade det snart. Ingen av oss som spelade hade sett spelet tidigare, så vi hade lika dålig koll på strategin allihop. Till slut lyckades jag avgå med segern, trots att jag byggt väldigt lite egna byggnader.

I Robo Rally fick jag däremot se mig grundligt frånåkt av Lisa. Det gällde å andra sidan inte bara mig utan alla andra också. Jag skyller på att jag fick fel kort. Så är det ju i och för sig alltid, men nu var det ovanligt illa. Vid ett tillfälle stod jag på rutan intill flaggan jag skulle till utan några komplikationer alls, bara att ta ett steg rakt fram så var det klart. Jag fick endast svängar. Rundan efter hade till min förvåning ingen knuffat bort mig, så jag fick en chans till. Då fick jag endast svängar och en tvåa, så jag kunde antingen stå kvar där jag var igen eller gå förbi flaggan och ner i ett hål...

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Caylus, Carcassonne, Settlers... det vimlar av brädspel där man ska bygga saker/imperier med hjälp av råvaror som man samlar och/eller handlar till sig. Jag har inte spelat något av de nämnda spelen -- hur skiljer de sig egentligen?

Hans Persson sa...

Carcassonne har ju ingenting med råvaror att göra. Man ska bara lägga brickor och se till att få så mycket poäng för dem som möjligt. Det finns visserligen tre olika sätt att få poäng (städer, vägar och bondgårdar), men det är inget som säger att man måste ha alla sorterna för att komma någon vart. Det finns för övrigt massor av olika varianter av Carcassonne (Hunters & Gatherers, Ark of the Covenant, The City och så vidare); jag har mest spelat den vanliga versionen. Det finns också expansioner till den vanliga versionen som gör att man får något slags råvaror att hålla på med. De är kul när man spelat Carcassonne en del och vill ha det lite mer avancerat, men det är ett bra spel även utan dem.

The Settlers of Catan är lite mer avancerat. Man måste få tag i alla sorterna råvaror för att kunna bygga och handla som man vill, men ett gäng av en sort går att växla mot en av en annan sorter, så det går att lösa. Fokus här är på handel och listigt byggande. Även Settlers finns i massor av olika varianter och med diverse utökningar. Jag har mest spelat normalvarianten, så jag tänker inte försöka uttala mig om de övriga.

Caylus är ytterligare lite mer avancerat och fokuserar tekniskt sett på att man ska bli färdig med det gemensamma målet att bygga slottet. I praktiken tror jag (efter att ha spelat det en enda gång) att man oftare vill förhala det för att kunna få mer poäng, men sak samma. Man måste bygga nya byggnader (snickare, murare, arkitekt, etc) för att göra det möjligt att bygga slottet på ett effektivt sätt. Det är dock inget som säger att det är jag som kommer att använda arkitekten bara för att det är jag som placerar ut honom. Jag får några poäng för att lägga ut honom, men sedan kan vem som helst använda honom. Om någon annan använder honom så får jag lite avkastning för det varje runda eftersom han är "min", men han fungerar inte sämre för någon annan än för mig. Även i Caylus finns det gott om möjligheter att handla, men här gör man det med spelet istället för direkt med andra spelare som i Settlers.

Att spela med andra
Carcassonne är kul trots att (för att?) det är enkelt men det är ett klart lättare spel än de övriga och det fungerar bra att spela med icke-gamers. Settlers går också bra att spela med de som inte är vana vid underliga spel (sådana där som varken är Monopol eller Alfapet). Våra barn spelar både Carcassonne (lite) och Settlers (massvis). Caylus däremot tror jag inte att man ska försöka spela med någon som inte redan provat något annat brädspel.

Jag tycker att alla de här spelen är rätt olika att spela, men de är alla bra och rekommenderas varmt.