måndag, oktober 17, 2005

Support enligt Bredbandsbolaget

Som jag skrivit här tidigare så har jag blivit "uppgraderad" från mitt gamla Bostream-bredband till Bredbandsbolagets nät.

På sistone har de bättrat sig med att hålla nätet uppe, men det är fortfarande segt att få igång nya koppel. Jag pratade med dem på telefon för ett tag sedan och efter mycket om och med kom de fram till att det verkade vara något underligt i deras ände och att det vore bra om jag kunde skicka in mina loggar över nedtid:

Nätverket nere 03:02:06 från Wed Sep 21 11:30:16 CEST 2005
Nätverket nere 00:52:35 från Wed Sep 21 17:17:00 CEST 2005
Nätverket nere 00:26:55 från Thu Sep 22 13:41:30 CEST 2005
Nätverket nere 00:51:25 från Thu Sep 22 17:17:53 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:02 från Fri Sep 23 01:29:01 CEST 2005
Nätverket nere 02:15:26 från Fri Sep 23 17:19:26 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:07 från Fri Sep 23 23:01:58 CEST 2005
Nätverket nere 01:40:26 från Sat Sep 24 17:19:29 CEST 2005
Nätverket nere 00:44:26 från Sun Sep 25 17:20:34 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:42 från Mon Sep 26 03:23:50 CEST 2005
Nätverket nere 00:05:02 från Mon Sep 26 04:25:36 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:57 från Mon Sep 26 04:40:08 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:27 från Mon Sep 26 05:14:15 CEST 2005
Nätverket nere 00:15:15 från Mon Sep 26 10:58:06 CEST 2005
Nätverket nere 00:06:16 från Tue Sep 27 04:09:04 CEST 2005
Nätverket nere 03:54:36 från Tue Sep 27 11:14:21 CEST 2005
Nätverket nere 00:05:21 från Wed Sep 28 02:24:28 CEST 2005
Nätverket nere 00:05:17 från Thu Sep 29 11:37:37 CEST 2005
Nätverket nere 00:05:47 från Thu Sep 29 11:45:10 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:12 från Thu Sep 29 23:01:18 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:06 från Sat Oct 1 02:51:43 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:02 från Sat Oct 1 03:00:10 CEST 2005
Nätverket nere 00:07:41 från Sat Oct 1 11:47:21 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:01 från Sat Oct 1 17:32:12 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:17 från Mon Oct 3 04:32:50 CEST 2005
Nätverket nere 00:04:51 från Thu Oct 13 02:15:01 CEST 2005


Som synes har det inte varit någon direkt brist på avbrott, men den biten har de faktiskt förbättrat på sistone. Endast ett avbrott på de senaste två veckorna är mycket bättre än den tidigare situationen med ett par timmars nertid per dag.

Jag undrade hur jag skulle bära mig åt för att skicka in loggen, och fick till svar att jag skulle skicka in den via deras hemsida. Jag gissade att det inte skulle fungera, men gjorde så i alla fall, tillsammans med en beskrivning av allt som diskuterats tidigare. Fem dagar senare fick jag, som väntat, deras standardsvar 1A som tyckte att jag skulle kolla att modemet hade ström och liknande dumheter. Helt uppenbart hade ingen gjort sig omaket att försöka koppla ihop mitt brev med mitt tidigare supportärende. De säger åtminstone att det finns ett supportärende om man ringer. En annan möjlighet är naturligtvis att det helt enkelt inte finns någon spårning alls av telefonsamtalen. Det skulle ju onekligen förklara en del.

Jag besvarade i alla fall brevet och talade om att alla deras punkter var kontrollerade och att de själva konstaterat att det verkade vara något fel i deras ände. Efter fyra dagar fick jag ett nytt svar där de som första åtgärd vill att jag ska godkänna att de tar ut 1500:- om de ska felsöka och misslyckas med att hitta något. Med tanke på deras hittills uppvisade kompetens i felsökning så tänker jag inte satsa några pengar på att de lyckas hitta felen. Det intressanta här tycker jag är att de vill att jag ska ta ekonomiskt ansvar för deras felsökning innan de ens har påbörjat den. Det är knappast en seriös inställning, men antagligen ett väldigt bra sätt att bli av med kunder med besvärliga problem.

Inga kommentarer: