måndag, oktober 03, 2005

Den lille karthamstern

Om några timmar åker jag till London. Jag kom nyss på att när jag var i London förra gången för ungefär ett år sedan köpte jag en karta, och den vore det ju smart att ha med sig nu. Tyvärr låg den inte där kartor ska ligga.

Nu har jag gått igenom högen med papper-som-nog-kan-vara-bra-att-ha-men-som-jag-inte-orkat-ta-hand-om. Där fanns ett gäng kartor. Och inte bara över London, för den delen:

  • London: En bra, två gratiskartor, tre tunnelbanekartor. Den bra kartan hade varit ännu bättre om den hade sträckt sig så långt ut från centrum som jag ska idag...

  • Arlanda: En terminalguide, vilket också kan vara praktiskt idag eftersom jag inte flyger via Arlanda så ofta och jag har lite ont om tid att byta på.

  • Tokyo: En stadskarta (som jag inte använt så mycket eftersom den är köpt i Taipei och därmed textad på kinesiska -- kartan i min Lonely Planet-guide var mer lättanvänd), en hotellreklamkarta som täcker området precis i närheten av Ingates japanska partner (och, som av en händelse, Tokyos bokhandelsdistrikt), en karta som visar vägen till spelaffären Okuno Karuta (precis norr om bokhandelsdistriktet) och fem tunnelbanekartor i olika utföranden.

  • Taiwan: En karta över hela Taiwan, en över Taipei och en över tunnelbanan.

  • USA: Stadskartor över Chicago, Boston och Dallas/Ft. Worth.

  • Oslo: Reklamkarta.

  • Sverige: Omberg, Kalmar, Strängnäs och en cykelkarta över Linköping.

  • Slutligen kartor över Rumänien och Jerusalem, två platser som jag inte ens varit i närheten av. Jag undrar varifrån de kommer?

Inga kommentarer: