söndag, oktober 02, 2005

Bokmässan

Igår var jag på Bokmässan i Göteborg för första gången. Jag har varit på väg några gånger tidigare, men det har alltid kommit något i vägen. Det var som vilken datormässa som helst, förutom att alla talade om böcker. När jag kom var det rätt trångt, men allt eftersom dagen gick tunnade det ut lite så att det blev lättare att ta sig fram i gångarna. Eller så berodde det på att jag successivt rörde mig bort från ingången och den värsta trängseln var där; jag vet inte. Ute regnade det (såklart, eftersom mässan är i Göteborg där det alltid regnar) men det lider man ju inte av inne.

Inköp på mässan:

  • Bild & bubbla 2/2005. Stor artikel om den svenska mangautgivningen och mycket annat.
    Den här läste jag om i förra numret av Bild & bubbla och tyckte att den verkade intressant.

  • Svensk seriehistoria: första boken från Svenskt Seriearkiv
    Samma här. Jag vet väldigt lite om svenska serier, så förhoppningsvis kan det bli ändring på det här.

  • Daniel Ahlgren: För fin för denna världen
    Detta är en seriebok som jag fick gratis av Seriefrämjandet när jag handlade det ovanstående av dem.

  • Hans Arnold: Monstret som valp (självbiografi)
    Den här boken har jag letat lite efter sedan Hans Arnold berättade om den på sf-kongressen jUnicon 1999.

  • Corinne Maier: Hej lättja
    Hur man gör sitt liv bekvämt genom att göra så lite som möjligt. Helt klart en bok för mig! Vi får väl se om jag orkar läsa den, bara...

  • Mats G. Larsson: Minnet av vikingatiden
    Den senaste av Mats G. Larssons böcker om vikingatiden, så ny att jag inte ens visste om att den fanns. Förutom Rusernas rike som jag inte hittat än så har jag läst alla de tidigare.

  • Carcassonne: Händler & Baumeister
    Det var inte bara böcker som gick att köpa på bokmässan utan även spel, och för den delen en hel del annat också. Just det här spelet är i själva verket en utökning till Carcassonne som vi redan har.

Inga kommentarer: