torsdag, oktober 13, 2005

Äntligen!

Årets litteraturpris gick till britten Harold Pinter (f. 1930). Som så ofta förr är han ingen som jag kände till i förväg. I det här fallet verkar jag med gott samvete verka kunna skylla på att han primärt sysslar med dramatik, något som jag i princip aldrig läser (och inte går jag på teatern heller).

Jag arbetar så sakteliga på att läsa någonting av varje nobelpristagare men det kommer att ta många år innan jag kommer ens någonstans i närheten av ikapp. Jag har just för stunden avverkat minst en bok av 22 stycken av alla de som fått litteraturpriset sedan 1901. Det är ungefär en person per år som får priset (några få år har priset delats mellan två personer, och några år har det inte delats ut), så jag har ett åttiotal kvar. I en del fall lär det nog vara svårt nog att ens få tag i deras böcker. Det finns ett antal namn på listan som jag inte hört talas om alls.

Inga kommentarer: