onsdag, september 21, 2005

Vafalls? Inget nät?

Som jag misstänkte så var det för bra med ett bredband som bara fungerade. Strax efter att jag kom hem från jobbet idag slutade nätet att fungera. Det gick inte att pinga default gateway och traceroute stannade efter brandväggen.

Jag tog ett djupt andetag och ringde till Bredbandsbolagets support. Först fick jag (efter ~10 minuter i telefonkö) tala med en tjej som undrade hur jag kopplat (telefonjack -> filter -> ADSL-modem -> brandvägg -> switch -> dator) och vad felet var (min default gateway svarar inte på tilltal). Hon tittade på något i sin ände och tyckte att det var underligt eftersom det såg bra ut i hennes ände. Sedan kopplade hon mig vidare till någon annan support.

Efter ytterligare 10 minuter eller så i telefonkö kom jag fram till nästa supportkille. Han började med standardfråga 1A "har du brandvägg" och tyckte att jag skulle koppla bort den. Det tyckte inte jag. Sedan tyckte han att jag skulle "reparera min anslutning". Jag upplyste om att jag inte körde Windows. "Linux har vi inte support för" tyckte han, och lät som om han var beredd att lägga på. Jag påpekade att det inte verkade finnas någon anledning att tro att det var Linux som var problemet, utan deras gateway som inte svarade. Han påstod att han kunde se alla som satt kopplade på den, och att den alltså var OK. Han bad mig starta om modemet, vilket jag gjorde. Det gjorde ingen skillnad.

Nu började han om igen och tyckte att jag skulle ta bort brandväggen. Förutom att det rent praktiskt är en smula krångligt så har jag ingen lust att ta bort den, för det finns en anledning att den sitter där och dessutom verkar det inte vara den det är fel på. Han envisas. Jag tycker att han borde kolla varför deras gateway inte svarar på tilltal. Han säger att han ser mitt modem, men att min dator inte verkar ha hämtat någon IP-adress. Jag påpekar att jag har fast IP, inte DHCP. Han flummar något om att den måste hämta en IP-adress i alla fall, och att den gör om det när man reparerar sin anslutning. Om jag inte vill koppla in min vanliga dator direkt utan brandvägg, kan jag inte ta en annan och reparera anslutningen med den? Naturligtvis har alla en extra dator med Windows liggande, för att plocka fram när deras bredband krånglar. Jag tycker åter igen att han borde titta på sin gateway istället för min brandvägg, eftersom hans gateway inte svarar på tilltal.

Han tycker igen att jag ska koppla in en dator direkt till modemet. Jag väntar ett tag och säger sedan att jag har en dator inkopplad direkt till modemet. Min brandvägg är en komplett linuxdator, så det är ju ingen lögn. Han ber mig att reparera anslutningen och jag upplyser om att det inte är en windowsdator. Han säger igen att de inte har support för Linux och jag säger igen att det är deras gateway som inte svarar på tilltal. Jag kör ping och traceroute igen (från min arbetsstation bakom brandväggen) och konstaterar att det fortfarande inte fungerar.

Han kommer nu på att han kan starta om porten jag är kopplad till. Han säger sig ha gjort det tidigare under samtalet utan att det har hänt något, men försöker igen. Jag är gissar att det inte alls gjorts tidigare eftersom han inte sagt något om det och han verkat tala om vad han gjort tidigare (inte mycket, men han har rapporterat noga att han kan se mitt modem och så vidare). Det tar ett bra tag, och till slut säger han att han nu startat om porten tre gånger. Nu fungerar plötsligen mitt nät igen.

Han konstaterar dock att han inte kan se min dator. Jag får inte riktigt klart för mig vad han egentligen menar med det (brandväggen svarar på ping när jag provar från Lysator). Tidigare påstod han att han kunde se alla som var inkopplade på samma router i deras ände, men det var väl bara båg. Han låter mer förvirrad nu än tidigare, men eftersom mitt nät fungerar så bekymrar det inte mig så mycket. Jag tycker att han ska forska vidare i vad det är som inte fungerar när vi lagt på, men jag antar att han arkiverar det problemet i krångelputte-högen så fort luren är pålagd.

Det ska bli spännande att se hur länge nätet fungerar den här gången...

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Det är inte förrän du lyckats bli vidarekopplad ytterligare tre gånger, gett upp och lagt på efter att fått namnet och telefonnumret till en chef och två tekniker, ringt dom i några dagar utan att få svar men lämnat meddelanden och till slut blivit uppringd av en av dom och sedan vidarekopplad till någon annan som inte kan hjälpa dig men som ger dig ett nytt nummer som du ringer utan att få svar och till slut blivit uppringd av denne en vecka senare som du når någon som du kan prata tekniskt med. Innan dess är det bara att starta om modemet när dom ber dig. Det är i alla fall mina erfarenheter av Com Hem. Det spelade inte mycket roll att jag visste att problemet var att dom ställt sin tekniska utrustning i en källare som drabbats av fuktproblem. Det var naturligtvis min brandvägg som var trasig.

Nu skall dock fuktproblemet vara fixat. Efter att ett elinstallationsbolag granskat all el, både i lägenheter och i resten av husen, så blev det plötsligt väldig fart på fuktsanerandet här. Jag gissar på att dom sa något i stil med "Fixa eller så stänger vi av strömmen till hela huset. Så som det är nu är det en våldsam brand som bara väntar på att bryta ut." Synd att Com Hem aldrig kommer att få sådan pondus. Eller så är dte jättebra.