måndag, oktober 10, 2005

Va? Kapitel?

Idag har jag jobbat i Stockholm. Eller tja, jag har varit på ett möte. Resten av tiden har jag suttit på tåg och tunnelbanetåg för att ta mig till och från detta möte. Men det var åtminstone ett produktivt möte, vilket inte alltid är fallet.

På vägen från tåget till tunnelbanan passerade gick jag in på Pocket Shop och noterade att Terry Pratchetts Going Postal fanns i pocket, så den köpte jag. Jag lyckades till och med läsa ut Douglas Copelands Miss Wyoming innan jag började på den. En sak slår mig direkt: den har kapitel. Det är, vad jag vet, första gången en discworld bok har det. Dessutom har den "inledningar" till varje kapitel som man kan hitta i en del äldre böcker, som "Chapter One: The Angel in which our Hero experiences Hope, the Greatest Gift - The Bacon Sandwich of Regret - Sombre Reflections of Capital Punishment from the Hangman - Famous Last Words [...]". Jag har inte kommit långt nog i den för att uttala mig om ifall den är bra eller inte, men den innehåller i alla fall Lord Vetinari så helt fel kan den ju inte vara.

Inga kommentarer: