måndag, november 22, 2010

2010-84: Gudrun Salevid: Flickan och trollet

Flickan och trollet är en roman som jag har läst i manusform, så jag kommer inte att ge några detaljerade kommentarer här eftersom den inte är publicerad. Jag har däremot skickat diverse förslag till författaren, och på köpet blivit sugen på att redigera min egen NaNoWriMo-roman.

Den här romanen handlar om ett mord som titelns troll blir misstänkt för och flickan råkar av en slump träffa på honom och försöker hjälpa till.

I bokens värld finns det två världar som lever i varandra: vår vanliga (även om inga verkliga ortsnamn förekommer får jag en känsla av att det är Stockholm det handlar om) och en värld där troll, alver och andra magiska varelser finns. Det är dock inte två fysiskt separata världar, utan trollen och de andra rör sig mitt ibland människorna. De uppträder som människor i sitt dagliga liv men har också tillgång till egna organisationer och egenskaper. På samma sätt som i Harry Potter-serien så jobbar den magiska världen kontinuerligt för att människorna inte ska veta något om att trollen och de andra existerar. När det visar sig att mordhistorian även involverar människor blir det därför mycket svårare att hålla det hela hemligt.

Gudrun Salevid: Flickan och trollet
Manuskript, 2010
454 sidor

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: