måndag, november 01, 2010

2010-75: Alan Moore: The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier

Det här är det tredje albumet i serien som gavs ut, men om jag har förstått rätt så är tanken att man ska kunna läsa det fristående. Jag misstänker att det är lite si och så med hur bra det går, dock. Den som inte läst de tidigare albumen kommer nog att bli rätt förvirrad ibland.

Black Dossier utspelar sig 1958 i ett England där Big Brother från 1984 är verklighet och det politiska klimatet alltså inte speciellt fritt, milt uttryckt. Mina och Allan är här inte heller speciellt mycket för den sittande regeringen utan agerar till stor den efter eget huvud. De får händerna på en dossier med information, och det är den som handlingen sedan kretsar kring. De vill ha den kvar medan andra försöker få tag i den för att ta tillbaka den. Dossiern tjänar också som ramhandling för hela albumet; berättandet alternerar mellan normala serieavsnitt om Mina och Allan samt berättande texter tagna ur dossiern (ofta med anteckningar från tidigare läsare i marginalerna).

Det här greppet gör att det går att klämma in ganska stora mängder exposition i albumet utan att det känns onaturligt, och det gör att vi här får en rejäl fördjupning av världen. Jag har sett flera omnämna det här albumet som det svagaste i serien, men jag gillar det.

Alan Moore: The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier
Illustrerad av Kevin O'Neill
America's Best Comics, 2007
opaginerad
ISBN: 978-1-4012-007-8

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: