måndag, november 15, 2010

2010-81: Jeff Parker & Steve Lieber: Underground

Jag skrev om Underground som marknadsföringsfenomen häromdagen. Nu har jag läst den så att jag kan säga några ord om själva innehållet också. (Jag passade även på att prova på att läsa den på min telefon (en HTC Desire), och det gick riktigt bra.)

Berättelsen handlar om en liten by i Kentucky där det finns en stor grotta. En lokal affärsman vill öppna upp den för turister för att kunna tjäna pengar medan naturvårdare vill skydda grottan mot exploatering. Ett par parkvakter kommer på att någon håller på och spränger i gruvan, men när de konfronterar dem slutar det med att de själva blir jagade. Jakten går in i grottan, och det blir snabbt klaustrofobiskt då det är både mörkt, trångt och vattenfyllt. Att vakterna sedan har ett gäng mindre nogräknade busar i hälarna gör inte saken bättre.

Huvuddelen av berättelsen visar jakten inuti grottan och den är väldigt mörk och stämningsfull. Uppblandat med detta finns kortare avsnitt om vad som händer uppe på marknivå. Dessa bitar är inte dåliga, men de saknar intensiteten som de underjordiska avsnitten har.

Jeff Parker & Steve Lieber: Underground
Image Comics, 2010
128 sidor
ISBN: 978-1607062660

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: