måndag, juni 15, 2009

Sveriges bästa deckarförfattare någonsin?

Cosy Crime håller på med en omröstning om vem som är Sveriges bästa deckarförfattare någonsin. De nominerade är
Sjöwall & Wahlöö
Åsa Larsson
Ramona Fransson
Håkan Nesser
Arne Dahl
Stieg Larsson
Stieg Trenter
Inger Frimansson
Roslund & Hellström
Johan Theorin

Här kan noteras att de författare som gått vidare till slutomröstningen är rätt nya. Stieg Trenter var verksam från 1940-tal till 1960-tal. Sjöwall & Wahlöö skrev från 1965 till 1975. Med undantag av dessa två är alla författarna på listan aktuella och (med undantag för Stieg Larsson) produktiva just nu.

Ramona Fransson är en författare som jag hört namnet på men inte vet något om och inte läst något av. Lite snabbt surfande upplyser om att hon uppenbarligen själv driver förlaget som publicerar hennes böcker.

Av de övriga finns det tre (Stieg Larsson, Roslund & Hellström & Johan Theorin) av vilka jag läst allt, vilket väl får räcka som förklaring av vad jag tycker om dem. Sjöwall & Wahlöö hör nästan till den här skaran, men jag har fortfarande två av deras tio böcker om Martin Beck som det inte blivit av att läsa.

Övriga författare på listan har jag läst någon eller några böcker av. I fallet Inger Frimansson kanske inte så signifikant eftersom den jag läst snarare verkar självbiografisk; någon deckare är den i alla fall inte. Jag tycker att alla författarna jag läst på listan är bra, så jag har inga problem med att någon av dem är med.

Om jag själv ska välja en vinnare så står Roslund & Hellström och Johan Theorin i en klass för sig. Min vinnare här blir Roslund & Hellström, i första hand för att de inte bara skriver bra, de skriver bra deckare och det är det den här omröstningen handlar om. Johan Theorin skriver minst lika bra, men hans böcker är inte lika utpräglade deckare. Det betyder inte att de är mindre bra, men de passar mindre bra in i den här omröstningen. Men läs dem i alla fall.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Toma sa...

jag har läst bara Åsa Larsson, och jag har inte tyckt om henne!

Ramona Fransson sa...

Jag skulle bubbla av glädje om jag vann men än mer skulle förvånadets lampa lysa om det verkligen blev jag!