onsdag, juni 10, 2009

Arnold terminerar pappersböcker i Kaliforniska skolor

Att ungdomar är de som först tar till sig nya tekniker på internet är ingen direkt nyhet. Nu tänker Arnold Schwarzenegger dra nytta av det för att spara i Kaliforniens ansträngda budget genom att låta skolorna gå över från tryckta läroböcker till elektroniska. Om jag förstår planen rätt så är det tänkt att man ska använda böckerna online, men även om lärare skriver ut en del av materialet så kommer det att bli billigare än att hela tiden köpa nya böcker på papper.

Det som framhålls som den största fördelen är dock att de elektroniska böckerna lättare kan hållas uppdaterade än pappersböckerna, så man slipper inaktuella läroböcker. Det här projektet börjar med matematik och vetenskap, men jag antar att det är tänkt att gälla alla böcker så småningom.

Just nu sägs det inget om hur det är tänkt att böckerna ska användas, så jag antar att det handlar om att man läser böckerna på datorer i klassrummen. För att ett sådant här projekt ska bli riktigt intressant skulle varje elev behöva ha en smidig läsplatta för sina elektroniska läroböcker, eller åtminstone en bärbar dator att läsa dem på. Och om skolorna vill spara pengar på allvar så bör de inte bara gå över till elektroniska läromedel utan också se till att de är fria att kopiera hur som helst, exempelvis via Creative Commons.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

molnfri sa...

Hej, jag håller med Arnold. Jag och mina kolleger tröttnade på våra läroböcker och skapade vårt eget webbaserade läromedel - kolla in lärarsidan.se/mvhThomas