fredag, juni 26, 2009

2009-41: Stephen King: Everything's Eventual

Everything's Eventual är Stephen Kings näst senaste novellsamling. Precis som hans förra så innehåller den här ett antal texter som antingen saknar fantastiska element helt, eller där de icke-realistiska elementen åtminstone har en tillbakadragen roll.

Det betyder inte att de här novellerna är sämre än några andra King-noveller, men det är helt klart att King breddar sitt register från rena skräcknoveller till en massa annat också. Det har visserligen varit tydligt även från hans romanproduktion tidigare, men i den här samlingen känns det som om de mer litterära texterna spelar huvudrollen. Den här samlingen håller en hög lägstanivå. Det finns ingen text som jag tycker är speciellt svag, och det är ovanligt med novellsamlingar.

Fjorton King-noveller är en godisask så god som någon att slappna av med i skuggan under ett träd så här i sommarvärmen.

Stephen King: Everything's Eventual
Hodder & Stoughton, 2002
416 sidor
ISBN: 0-340-77073-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Toma sa...

Jag har läst vad du har skrivit om boken och jag vill inte läsa den. Ö

Rikard sa...

tycker den här samlingen är bra, Jag går tillbaka ibland och läser en och en. Enannan sak jag gillar med samlingarna är förorden...
EN fråga: Just After Sunset, ska den aldrig komma på svenska??