fredag, juni 12, 2009

Bokens dag i Linköping: Magdalena Ribbing

Så sent som i går berättade Corren att Jan Guillou skulle vara en av gästerna men att de andra tre författarna inte var klara än. I dag berättade de att en av de andra var Magdalena Ribbing.

Det verkar kunna bli ett rätt tillbakablickande program. Först Jan Guillou som inte direkt ligger i framkant av något, och nu Magdalena Ribbing. Hon har uppenbarligen skrivit böcker, men för mig är hon känd för sin etikettspalt i DN där hon ger råd som om Lennart Hyland var ung och hipp och bilhjälmen var högsta mode. Jag har aldrig riktigt lyckats frigöra mig från känslan att hon egentligen är drypande ironisk och sitter bakom kulisserna och fnissar åt dem som tar hennes galenskaper på allvar. I så fall är det väl genomfört; ett slags Kapten Stofil i praktiken.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Dr M sa...

men för mig är hon känd för sin etikettspalt i DN där hon ger råd som om Lennart Hyland var ung och hipp och bilhjälmen var högsta mode.

Sådana omdömen ser jag då och då om Ribbing, och jag kan aldrig låta bli att undra om de som fäller dem verkligen har läst hennes spalt. Visst håller jag inte alltid med henne, och visst tycker jag att etablerad etikett ibland är väl stel, men det är ju inte Ribbings fel. Det ligger liksom i sakens natur att det etablerade och inarbetade inte ligger i utvecklingens absoluta framkant. Detta brukar hon själv med jämna mellanrum påpeka, och hon brukar rätt ofta också tillrättavisa frågeställare som inte fattat att även etiketten utvecklas, och att vissa saker faktiskt inte gäller på samma sätt längre.

Däremot är det ofta ofrivillig komik i kommentarerna till hennes spalt -- ibland från viktorianska etikettfanatiker, men oftare från de socialt ouppfostrade som absolut inte kan fatta varför det kanske inte är så trevligt att de snyter sig rakt ut över middagsbordet, eller varför urtvättade jeans och t-shirt faktiskt inte funkar på en middag i högtidsdräkt.

Johan sa...

Va? Jag håller inte med om precis allt Magdalena Ribbing säger, men på det stora hela är hon typ DN:s vettigaste skribent. Jag undrar också vad du egentligen har läst, eller hur du har läst det – det mesta hon skriver kan sammanfattas som "tänk och visa lite hänsyn" och är minst lika aktuellt idag som för femtio år sedan.

//JJ

Hans Persson sa...

Jag läser henne inte regelbundet, men jag har gjort nedslag i hennes spalt ett gäng gånger och alltid hittat saker som varit helt uppåt väggarna ålderdomligt. Men vad vet jag, det kanske är jag som bor långt in i framtiden?

Maria sa...

Håller med Johan. Någon gång ibland går jag i taket över att Ribbing skriver något mossigt, men oftast tycker jag att hon är vettig. Och rolig.