torsdag, november 27, 2008

Gratis ljudböcker från Librivox

Librivox är en webbsida som producerar gratis ljudböcker på alla språk. Man utgår från de upphovsrättsfria böcker som finns tillgängliga via exempelvis Project Gutenberg och producerar ljudböcker av dem. Vem som helst kan anmäla sig som frivillig att läsa in en bok åt Librivox, precis som vem som helst kan scanna en bok åt Project Gutenberg.

Alla ljudböcker man producerar på det här sättet är fria från upphovsrätt, så alla kan ladda ner dem och sprida som de vill.

Det här produktionssättet gör naturligtvis att kvaliteten på inläsningen varierar, eftersom en del av dem som läser in böcker inte har någon tidigare erfarenhet av det, och inte heller tillgång till någon professionell studio. Den tekniska ljudkvaliteten tycker jag hittills har varit genomgående god, i många fall bättre än professionella ljudböcker. Det ska nog i första hand ses som en kritik av ljudkvaliteten på professionella ljudböcker, men jag tycker helt klart att ljudet duger.

Den bok jag började lyssna på är The Time Machine av H. G. Wells. I princip hela boken berättas i jag-form och kräver alltså inte en massa repliker av läsaren vilket gör den till en lämplig bok för en oerfaren läsare (vilket jag inte hade en tanke på när jag valde den boken). Det märks att de som läser inte är proffs, men jag tycker inte att det är något problem att lyssna på böckerna

En del av böckerna hos Librivox (inklusive The Time Machine) har lästs in av mer än en läsare. Jag trodde att det skulle vara väldigt irriterande, men det var faktiskt inte så farligt. Att den här boken inte kräver olika röster hjälper nog till att minska problemet. Om man är känslig för byten av läsare går det att söka efter bara de böcker som har en enda läsare.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: