måndag, november 24, 2008

Bokreans dödsryckningar

Svenska Bokhandlareföreningen försöker sätta upp regler för hur bokrean ska fungera:
  • Ingen ska börja sälja innan 24/2.
  • Ingen ska skicka ut reakataloger innan 19/2.
  • Ingen får ta emot förhandsbeställningar


Den sista regeln säger Adlibris att de inte tänker följa, medan Bokia säger att det är allt färre som ser någon ekonomi i förhandsbeställningar.

Att de klassiska bokhandlarna inte får någon ekonomi i att stå och manuellt packa ett otal papperspåsar med beställningar utan att ha vana eller lämpliga lokaler för det förstår jag. För nätbokhandlarna är en förbeställning däremot inget särskilt; det är bara att vänta med att behandla den ordern tills rätt datum infaller.

För dem som tycker att bokrean är ett bra tillfälle att handla billiga böcker ur reakatalogerna men inte nödvändigtvis vill trängas i bokhandeln innebär det här ytterligare ett argument för att handla på nätet. (De som vill handla riktigt billiga köper pocket istället för de dubbelt så dyra kartonnagen som rean erbjuder, eller skaffar sig böcker via Bookmooch.)

Själv hoppas jag att det här kan vara början till något bra. Bokrean i den form den har nu är meningslös. Jag är inte intresserad av kartonnage omtryckta speciellt för rean på extra dåligt papper. Antingen vill jag ha en väl inbunden bok eller så bryr jag mig inte om inbindningen och köper pocket. Kartonnage är bara fel.

Det jag skulle vilja se är att bokhandeln inser att de inte kan konkurrera med nätbokhandlarna när det gäller priser. Låt istället bokrean vara en period av generell prissänkning på det ordinarie sortimentet i bokhandeln, och en möjlighet att rensa ut hyllvärmare ur lagret. Den som vill beställa böcker ur kataloger gör det med fördel på nätet. Den som vill gå runt och titta och bläddra kommer däremot till en bokhandel. Se till att göra det så trevligt som möjligt för dem som gör det (även om de vill köpa något som inte finns med i reakatalogen) istället för att bygga om hela butiken till en lagerlokal i en månad.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle verkligen önska att dina synpunkter blev verklighet.

mina sa...

Även jag tycker att detta låter smart! Hoppas några bokhandelsägare läser denna blogg och följer dina råd!

jenku sa...

Helt rätt, lägg ner bokrean. Folk köper väl ändå böcker på nätet numera.

Gnapp sa...

ätbokhandlar har hur mycket som helst att vinna på förbeställningar - det innebär att de har en chans att faktiskt kunna leverera det de har på sina websidor istället för att det är slut hos förlaget när beställningarna kommer in.

Hans Persson sa...

Monika: Den fördelen är väl inte specifik för nätbokhandlarna. Om vanliga bokhandlar får in förbeställningar kan de också anpassa sin beställning efter det.

Lyrans Noblesser sa...

Tack för intressant info om olika inbindningar.