torsdag, november 20, 2008

cdon.com börjar fatta

cdon.com ska sluta att sälja musik med kopieringsskydd, och säger att det är det enda sättet att vända trenden med att fildelningen ökar. Så långt tror jag att de har rätt, men när de sedan prissätter nedladdningarna till 10:- för en låt eller 100:- för en skiva så känns det som om de har en bra bit kvar till att kunna konkurrera med exempelvis The Pirate Bay.

Eftersom konkurrenten är gratis behöver cdon se till att vara signifikant mycket billigare än försäljarna av plastbitar för att ha en chans att slå sig in som ett lagligt alternativ. För att köp av digital musik ska slå på allvar tror jag att två krav måste uppfyllas. Att musiken inte får vara kopieringsskyddad är det första, och det verkar man nu ha fått insikt om. Det andra är att det måste vara så billigt att man kan ladda ner sin musik lagligt för att det är enklare än att rippa den själv även om man redan har den på CD. Då talar vi om ett pris på ungefär 10:- per album och 1:- per låt.

Med den prissättningen kan man också ladda ner saker på ren chansning utan att känna att man kastar pengar i sjön.

Jag tror också att det kommer att bli vanligare att man inte köper musik för att ha den själv utan att man kommer att köpa tillgång till musik i klump. Istället för att betala några kronor per låt och sedan alltid ha tillgång till den så länge jag inte slarvar bort filerna så kommer jag att kunna betala en månatlig avgift och under den perioden lyssna på vad jag vill ur hela musikhistorien. Tjänsten finns säkert redan i dag, men hur utbudet av musik i den ser ut vet jag inte. Själv har jag redan tillgång till en rätt stor del av den musik jag vill kunna lyssna på, men för den som inte redan har en musiksamling kan det vara en intressant modell.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Det jag tycker är trist är att folk laddar ner talböcker från Daisy och lägger ut länken på TPB. Vi är ett pyttelitet förlag och har hitills gett ut enbart mina böcker och var faktiskt på väg att ge ut böckerna i ljudformat. Eftersom vi inte är bevandrade i teknikens värld, fixa egen studio för en tusenlapp, som jag fick förslag av Peter Sunde (Sveriges repr. för TPB) har vi inget annat väl än att gå till proffsen, vilket skulle ha kostat oss,
c:a 90 000 per bok. Samma dag vi varit i studion för att checka att jag själv skulle läsa in böckerna låg ett brev från TalPunktskriftsbiblioteket. De hade beslutat att ge ut samtliga deckare i talbok. Inte långt efter att böckerna var klara låg de på TPB. Trist tycker jag. Dessa är till för synskadade och kostar inget att låna på biblioteket. Däremot får jag som skrivit böckerna varje en slant per utlåning. De som laddar ner fårn TPB betalar inte ett öre och därmed går jag och även författarförbundet miste om en hel del pengar. Författarförbundet som t.ex delar ut stipendium, av dessa pengar, till sökande som inte har det så fett. Ingen kan leva på "tack ska du ha"
Mvh
Ramona Fransson

Mats Henricson sa...

Ramona,

det kan ju bara bli en förlust för dig OM de som tankade ner boken på via en länk på The Pirate Bay i annat fall skulle ha köpt den. Och det är ju här resonemanget blir oklart, för det kan ju vara som så att de som tankar ner din bok blir så pass intresserade att de köper din nästa bok på riktigt. Det är ju annars mest de mest kända författarna som man kan hitta på TPB. Okända författare finns ju inte alls där. Om jag skrev böcker så skulle jag bli glad om jag hittades på TPB, för då hade man liksom blivit nåt.

neofob sa...

Jag önskar att folk "piratkopierade" min musik mer. Jag får väl göra mer lyssningsbar musik och sluta släppa den fritt på nätet först. :-)