fredag, november 14, 2008

Fynd i källaren

Jag gick igenom en låda antikvariska böcker i källaren för att se om några av dem passade att ge bort via Bookmooch. Några lämpliga hittade jag, men jag hittade också något mycket intressantare och mer förvånande.

Jag hittade ett tiotal volymer i serien "Vårt hems vita bibliotek - Svenska litteraturens pärlor". En av dem var Livets fiender och Magistrarne i Österås av Oscar Levertin. Jag vet inte speciellt mycket om Oscar Levertin mer än att han varit död i mer än 70 år (eftersom jag vet att han finns representerad hos Projekt Runeberg) och att han förutom att vara författare även var litteraturkritiker.

Uppenbarligen var han även bekant med Verner von Heidenstam. När jag öppnade boken jag hittat upptäckte jag nämligen att den var dedicerad
Verner von Heidenstam
Tillgifnast
från
Oscar Levertin
Den hamnar med andra ord inte hos Bookmooch utan i min samling signerade böcker.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag fick just påpekat för mig att Levertin dog 1906 medan den här boken inte är tryckt förrän 1928.

Det är ingen tvekan om att dedikationen är handskriven, men vem är det då som skrivit? Någon som vill bluffa? En son till Levertin, döpt efter pappa? Jag lyckas inte googla fram något om hans familj förutom att han var gift två gånger.

Anonym sa...

Svensk uppslagsbok nämner en bok om OL utgiven på 40-talet och skriven av en Anna Levertin. I artikeln finns även Levertins namnteckning återgiven.

Anonym sa...

Dedikationen har förvisso en gång handskrivits men i den här utgåvan är den tryckt. Finns i alla ex av boken, ser exakt likadan ut. / Per Olaisen