måndag, maj 05, 2008

Escape Pod 155: Tideline

Inspirerad av Martins postning om podcaster provade jag Escape Pod. Min ljudbok hade tagit slut på vägen till jobbet och jag hade ingen mer laddad att ersätta den med, så något jag kunde ladda ner från nätet och lyssna till på vägen hem var perfekt.

Jag valde den senast publicerade historien, Tideline av Elizabeth Bear. Den visade sig även vara en av årets Hugo-nominerade noveller vilket ju var en trevlig bonus.

Novellen handlar om en stridsrobot som släpar sig fram med ett trasigt ben och nästan uttjänta batterier. Den träffar på en ung pojke och hjälper honom, trots att det kostar värdefulla resurser som inte går att återställa. Det är en lugn och stillsam historia om sorg, vänskap och hopp, och jag tycker riktigt bra om den.

Själva podcasten var också bra. Den tekniska kvaliteten är bra och uppläsningen är välgjord. Jag kommer helt klart att lyssna på fler historier från Escape Pod.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Escape pod är en relativt ny bekantskap för mig också. Har följt den i några veckor, men har tyvärr svårt för att lyssna särskilt helhjärtat på berättelser i podform, som oftast mest får fungera som bakgrundsunderhållning under transporter och repetitiva arbetsmoment. De historier jag har hört hittills har varierat en hel del i kvalitet. Jag delar din bedömning gällande Tideline och de övriga två du postat om hittills. #151 "Behind the Rules" är väl kanske den jag tyckt varit intressantast av de avsnitt som kommit sedan jag började prenumerera.

Jag kan också, för dig och eventuella andra som läser den här kommentaren, tipsa om att Escape pod nyss delades upp i mer eller mindre rent science-fictioninriktade Escape pod och nystardade fantasymotsvarigheten Podcastle www.podcastle.org, som hittills hållit en riktigt hygglig kvalitet.

För diskussioner kring science fiction- och fantasylitteratur tycker jag att The Dragon Page (www.dragonpage.com) verkar riktigt intressant.

Hans Persson sa...

Förutom Escape Pod och Podcastle finns även Pseudopod (skräck) från samma källa. Jag har laddat ner några historier från dem också men inte hunnit lyssna på dem än.

Martin sa...

Kul att du gillar EP! Jag tyckte också om "Tideline".

Podcastle har jag svårare att ta till mig. I stor utsträckning är det för att jag inte finner dess huvudredaktörs intron och outron på långa vägar lika charmiga och intressanta som Steve Eleys.