tisdag, maj 27, 2008

Bokmässan: Varför inte Japan istället för Lettland?

Det har nu meddelats att temat för höstens bokmässa är Lettland. Jag betvivlar inte att det finns intressanta författare där, men jag känner inte till någon. Det kan man naturligtvis se som ett gyllene tillfälle att lära sig mer, men jag tycker att det känns lite småtrist (speciellt som temat nyligen var Litauen).

Själv hade jag gärna sett att man istället uppmärksammade Japan som är betydligt mer annorlunda än Baltikum, och som dessutom har fått ett uppsving i intresse på sistone. Dels har vi mangavågen som sköljt in över landet sedan några år, men det verkar också som om intresset för vanliga romaner översatta från Japan ökat på sistone med böcker som Murakamis egna och Natsuo Kirinos Fri.

För övrigt intervjuade DN Haruki Murakami nyligen. Han berättar att han inte bara tycker om att skriva utan även samlar på vinylskivor, och när han för ett tag sedan besökte Stockholm hade han med sig en hyllmeter med LP-skivor hem; mestadels svensk 50-talsjazz.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Martina sa...

Ja, Japan hade varit fantastiskt som tema. Den enda bok av en lettisk författare jag läst är Sandra Kalnietes "Med högklackade skor i Sibiriens snö", en biografi över Kalnietes föräldrar som båda deporterades till Sibirien under WW2.

Anonym sa...

Åh, jag håller så med.