tisdag, maj 06, 2008

Escape Pod 154: Union Dues: Freedom With a Small f

Escape Pod #154 är Union Dues - Freedom With a Small f av Jeffrey R. DeRego.

Jag ska medge redan från början att jag aldrig varit någon storkonsument av superhjältehistorier så mitt jämförelsematerial är inte så stort, men jag tyckte i alla fall att den här historien var lite annorlunda. Den superhjälte som står i fokus, Crimson, är löst associerad med superhjälteorganisationen Union Dues men eftersom det inte är allmänt känt så måste hon försöka klara sig utan deras stöd för att inte avslöja kopplingen. För att tjäna pengar jobbar hon som strippa, och hennes hemliga operationer kompliceras ibland av intag av både sprit och droger.

Den här novellen är en del i en lång serie om samma organisation av superhjältar. Jag gissar att det finns något slags övergripande handling som framträder om man läser fler av de här historierna och får mer bakgrund, men det återstår att se om jag har rätt där.

Som fristående historia fungerar den här rätt hyfsat i alla fall, även om den slutar lite abrupt. Sciencefictioninnehållet är däremot tunt, minst sagt.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: