torsdag, september 09, 2010

Nästa nobelprisvinnare?

Nej, jag har inte fått några tips om vem som ska bli årets vinnare av nobelpriset i litteratur, och än så länge har inte heller Ladbrokes kommit igång med vadslagningen om det. Inte för att de förväntas veta heller, men deras listor har haft vinnarna på höga placeringar de senaste åren så de brukar inte vara helt ute och cykla i sina förhandsgissningar.

De senaste åren har jag sagt att jag tycker att Haruki Murakami borde få priset, och jag tycker att han fortfarande skulle vara en utmärkt vinnare. I år kan jag gardera med Cormac McCarthy eftersom jag tyckte mycket bra om hans The Road.

Vem skulle du vilja ge nobelpriset i litteratur till?

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

6 kommentarer:

enligt O sa...

Murakami låter bra! Skulle dock gärna se en poet i år, kanske Ko Un.

Linnea sa...

Jag gillar Murakami.. Tyvärr är han väl för folklig.. Precis som Joyce Carol Oates..

Anonym sa...

Cormac McCarthys the Road är för all del jättebra, men har du sett filmen? Maken till mästerverk...

John-Henri sa...

Redan nämnd, ser jag, men jag envisas ändå med Joyce Carol Oates. En troligare pristagare är väl Amos Oz, förmodar jag, men å tredje sidan kunde det ju vara dags för en poet igen. Bob Dylan har föreslagits och vore en intressant pristagare; jag är förtjust i Marilyn Hacker, men hon lär väl inte heller få priset.

Svensson sa...

Som pessimist kan jag väl säga: Nobelprisets värde har devalverats på senare år. Och det beror INTE på att akademin ger det till obskyra dussinpoeter och proggförfattare.

Det är helt enkelt så att i dagens kulturklimat är det Ingen Som Bryr Sig Så Fasligt Mycket vad detta pris går ut på. Folk gillar det de gillar, det är få som är intresserade av vad en grupp intellektuella i högan nord har lust att belöna.

Det är INTE så att "hela världen" lyssnar andäktigt när Englund kungör vinnaren. Inte längre.

Hans Persson sa...

Nej, man kan väl inte anklaga Akademien att ge priset till för många obskyra poeter, för det var rätt många år sedan de gav det till en poet alls (Wislawa Szymborska, 1996, var väl den senaste).