onsdag, september 29, 2010

2010-61: Ko Un: Fråga månskenet om vägen

Efter de sönderbrutna och svårlästa dikterna hos Adonis var det befriande att läsa Ko Un; här hittar man inga syntaktiska komplikationer av det slaget. Det som förvånar mig (eftersom Ko Un sägs vara bra) är att jag inte hittar så mycket annat heller, ärligt talat.

De flesta dikter i den här samlingen är rätt korta (det ryms oftast flera på en sida), men då redan en god haiku kan innehålla intressanta saker så är inte kortheten i sig ett problem. Åtminstone de flesta dikterna saknar "poetiskt språk" (om nu något skrivet av en poet kan göra det). Titeln är ett av de få undantagen. Tyvärr finner jag många av dikterna även innehållsmässigt banala. De tvära vändningar som kännetecknar en haiku saknas oftast, och de flesta av dikterna behandlar inte heller några djupare ämnen. Några av de längre dikterna mot slutet utgör här undantag och är också de intressantaste i boken.

Ko Un: Fråga månskenet om vägen
Översättning: Byung-Eun Choi & K. Gunnar Bergström
Heidruns förlag, 2002
80 sidor
ISBN: 91-88056-71-6

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

William C. Woxlin sa...

Själv har jag Ko Un som favorit till nobelpriset (även om jag tror att Adonis ligger bra till)