måndag, september 20, 2010

2010-58: Becca Fitzpatrick: Fallen ängel

Fallen ängel påminner starkt om Frost som jag läste nyligen, även om det där handlar om varulvar och här om fallna änglar. Det centrala motivet i båda fallen är något slags farligt övernaturligt väsen och en highschoolflicka, och naturligtvis en romans dem emellan. Jag utgår från att det är Twilight-fansen som är målgruppen.

Här finns några olika mystiska pojkar, och läsaren hålls naturligtvis på sträckbänken så länge som möjligt vilken som egentligen är den snälle och vilken som är de onde, men det är egentligen inte speciellt svårt att räkna ut från början hur det ska gå. Trots det så tycker jag att boken faktiskt är riktigt trevlig. Jag misstänkte att den skulle vara olidligt smörig, men det var inte så farligt. Visst är det lite stjärnögt tonårstrånande ibland, men inte så mycket. Vid några tillfällen blir dialogen mer än lovligt orealistisk, men det är som tur är inte genomgående.

Becca Fitzpatrick: Fallen ängel (Hush, hush)
B. Wahlström, 2010 (originalet 2009)
Översättning: Carina Jansson
288 sidor
ISBN: 978-91-32-15900-8

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Zachan sa...

Fallen ängel har en relativt tydlig Twilight-anspelning, men det tyckte inte jag störde nämnvärt. Däremot var boken väldigt spännande och lite naglande, så det fick bli sträckläsning.

Hans Persson sa...

Att Fallen ängel rör sig i samma genre som Twilight-serien och riktar sig till samma målgrupp är inte så svårt att räkna ut, men om du menar att det finns mer direkta anspelningar så missade jag dem eftersom jag varken läst Twilight-böckerna eller sett filmerna.