måndag, september 27, 2010

2010-60: Mattias Johnsson: Speglarnas herre

Speglarnas herre är en direkt uppföljare till Vilddjuret vaknar. Handlingsmässigt är det nog inget större problem att läsa den fristående, men en del bakgrunden tar det kanske ett tag innan man pusslar ihop i så fall.

Jag var lite rädd när jag började läsa den här boken att den skulle vara väldigt tydligt de goda mot de onda eftersom det så att säga etablerades i den förra boken vem som var vem, men det löstes faktiskt på ett snyggt sätt i den här boken, så en väsentlig del av spänningen här kommer av att huvudpersonen Agata inte säkert vet vem hon kan lita på och inte.

I den förra delen byggdes en spänning upp med ett löfte som Agata gav och som jag trodde skulle falla ut i den här boken, men istället förstärktes det bara och sparas till någon kommande bok. Det känns ok så här, men jag tror inte att det fungerar att göra så fler gånger.

Generellt tycker jag att språket flyter bra, och det är värt att notera att dialogen är lite mer talspråklig än man är van vid. Sådant är svårt, men jag tycker att det fungerar. Pluspoäng också för de lite annorlunda och på något sätt "jordnära" övernaturligheterna.

Mattias Johnsson: Speglarnas herre
Järnringen, 2010
304 sidor
ISBN: 978-91-977949-2-3

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: