måndag, januari 04, 2010

De mest älskade svenska böckerna

För en månad sedan startade jag en omröstning om vilken som var den mest älskade svenska boken. Nu har jag summerat rösterna jag fått in. Jag fick totalt 31 svar. Här är de böcker som fick fyra röster eller fler:
12 Utvandrarna
8 Låt den rätte komma in
7 Mig äger ingen
7 En komikers uppväxt-serien
7 Doktor Glas
6 Dvärgen
6 Den allvarsamma leken
5 Mumin-serien
5 Mina drömmars stad-serien
5 Maken
4 Ronja Rövardotter
4 Ormens väg på hälleberget
4 Ondskan
4 Millennium-trilogin
4 Kejsaren av Portugallien
4 Janne, min vän
4 Gösta Berlings saga
4 Bröderna Lejonhjärta


1900-talet regerar, föga förvånande, även om ett par titlar från 2000-talet hunnit nästla sig in på listan, liksom en från (slutet av) 1800-talet hänger kvar. Som jag sade i ursprungsinlägget har jag slagit samman röster på olika delar i samma serie till röster på hela serien, men varje person kan inte ge mer än en röst till varje serie (detta har nog framför allt gynnat Mumin, där folk har olika favoriter).

Jag passade också på att göra en summering där jag struntade i vilka böcker som fick rösterna utan bara tittade på författarna (och även här fick varje person inte ge mer än en röst till varje författare):
13 Vilhelm Moberg
13 Hjalmar Söderberg
11 Selma Lagerlöf
10 Astrid Lindgren
9 Pär Lagerkvist
9 John Ajvide Lindqvist
8 Jonas Gardell
7 Åsa Linderborg
7 August Strindberg
6 Tove Jansson
6 Torgny Lindgren
6 Harry Martinson
6 Gun-Britt Sundström
5 Peter Pohl
5 Per Anders Fogelström
4 Stig Dagerman
4 Stieg Larsson
4 Maria Gripe
4 Jonas Hassen Khemiri
4 Jan Guillou


Moberg är fortfarande överst, men inte längre ensam. Man kan också se att en del författare hamnar rätt högt på listan trots att de inte fanns med alls på boktoppen, som exempelvis Strindberg där det verkar som om alla har sina egna favoriter.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

7 kommentarer:

Johan A sa...

Om man undantar 00-talsböckerna, som de flesta knappast kommer att överleva som "mest älskade", så är faktiskt det där en ganska bra kanon för den utlänning som skulle vilja läsa ett par dussin böcker och få med sig essensen av det mest centrala i svensk 1900-talslitteratur, sett ur "vanligt folks" perspektiv.

Linnea sa...

Kul att få resultatet. :) Det verkar som om mina åsikter överensstämmer ganska bra med den! Men några titlar är jag förvånad över faktiskt!

Martin Ackerfors sa...

Haha, ja... Eh... Det visar sig att jag inte fick särskilt många av mina favoriter på den listan.

Petra sa...

Intressant! Fast Muminböckerna och Tove Janson är väl ändå från Finland och inte Sverige?

Hans Persson sa...

@Petra: Det var böcker skrivna på svenska jag var ute efter, inte böcker från Sverige.

Ika sa...

Intressant att se resultatet, även om det sist och slutligen inte var värst överraskande.

Lilla O sa...

Har missat listan. Kul att läsa!