fredag, januari 01, 2010

Bokbegränsning

Rätt länge har det varit fullt i bokhyllorna här (både för lästa och olästa böcker), så i början av året funderade jag på att försöka begränsa det hela lite och införde en strecklista för böcker. Varje gång en bok tillkom (vare sig jag köpte den, fick den eller det var ett recensionsexemplar) så noterade jag den som dels en ny ägd bok och dels en ny oläst bok. Varje gång jag läste ut en bok (oavsett om den var min eller lånad) minskade jag antalet olästa och varje gång jag gjorde mig av med en bok (Tradera, Bookmooch, eller gav bort den till någon kompis eller loppis) så minskade jag antalet ägda böcker. Frågan var om jag skulle klara att inte öka någon av totalsiffrorna.

Ganska tidigt på året gjorde jag en rensning i källaren och skänkte några lådor med böcker till en loppis, så antalet ägda böcker fick tidigt en knuff nedåt med drygt 200 titlar. Att hålla antalet olästa i schack visade sig vara svårare. Det har oftast legat och pendlat kring +10-20, men när jag blev arbetslös ett tag och inte behövde splittra lästiden med arbete en dryg månad i slutet av året hann jag ikapp lite.

De slutliga siffrorna blev att jag i slutet på året har 4 olästa böcker färre än jag hade i början på året, och totalt 238 böcker färre i samlingen. (Jag har gallrat lite i bokhyllorna, men de flesta böcker jag gjort mig av med kommer ur högarna i källaren.)

För första gången på länge har jag nu nästan ett helt hyllplan tomt i bokhyllorna där jag har olästa böcker. Återstår att se hur länge det klarar sig, men jag ska försöka att fortsätta att beta av böcker som stått olästa ett tag framför att skaffa nya.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag läser din blog varje dag. Måste säga att det är väldigt trevlig läsning.
Jag försökte faktiskt utföra ett liknande experiment som det du skriver om, förra året. Det hela slutade dock med att alla böcker jag hade gallrat ut, åkte tillbaka in i hyllan, och min "olästahylla" blev utökad till ett nytt hyllplan.

Åka sa...

Vi har också ambitioner att rensa lite. När vi flyttade hem till våra böcker igen gjorde vi oss av med alla böcker som vi inte kände oss särskilt fästa vid. Vi har ingen särskild hylla för oläst, men nu skiljde vi ut alla böcker som vi _kanske_ kan göra oss av med om vi bara får en sista titt på dem först... Bland dem är många böcker som vi kanske vill läsa en gång men troligtvis inte mer än så. Dessa kanske-böcker upptar nu en helt överfylld Billy-hylla. Får väl se hur det går.

Hans Persson sa...

Min olästa-samling fyller nästan tre hela Billy-hyllor, sorterade i inköpsordning.

David sa...

Hur många olästa respektive lästa volymer har du då? Jag har börjat försöka minska den totala mängden böcker, men mest är det böcker som jag har läst och inte ansett vara tillräckligt bra/intressanta för att läsa om som har gallrats. Andelen olästa böcker ökar därigenom hos mig. Men liksom du har jag nu för första gången på länge ett tomt hyllplan.

Hans Persson sa...

Antalet olästa är några hundra, men jag har inga exakta siffror till hands. Lagom mycket för att fylla upp tre Billy.

Jag har inte min bokdatabas till hands just nu så jag kan inte kolla antalet böcker jag har heller, men jag gissar att det är i trakten av 3000.

Lina sa...

om man ändå slapp läxorna skulle jag också kunna läsa så många böcker jag ville... avensjuk! ni vuxna har det bra! ändå rätt imponerad.. hur många böcker hinner du på en månad?