måndag, april 07, 2008

Speltidningen Fenix 2/2008

Fenix handlar om spel i alla dess former: rollspel, brädspel, datorspel. Tidningen är på 70 sidor och är producerad i fyrfärgstryck på glättat papper med undantag för sexton sidor i mitten som är svartvitt. Jag antar att det är en besparingsåtgärd, men det känns ändå rätt naturligt eftersom man valt att lägga ett rollspelsäventyr på sidorna så att det nästan känns som en inhäftad bilaga. Tyvärr har man inte riktigt dragit den tanken fullt ut, för de sexton sidorna innehåller även en annan artikel. Det hade varit bättre om man låtit de sidorna innehålla en enda sak. Nå, det är trots allt en smärre produktionsdetalj.

Innehållet då? Till att börja med kommer några sidor nyheter. Trots att den intresserade kan få motsvarande nyheter på webben (tidigare, antagligen) så känns upplägget vettigt tack vare att texten inte bara är en uppspaltning av fakta utan faktiskt presenterad med lite personlighet.

Efter det kommer man fram till det egentliga innehållet i tidningen:

  • Fyra sidor om en ny varelse (etterdoggen) till Mutant. Jag kan inte bedöma hur bra den passar in i Mutant eftersom jag (tyvärr) aldrig spelat det, men för den utomstående läsaren var artikeln inte speciellt givande.
  • Tre sidor om "de tolv huggens princip", en presentation av en stridsskola (både läran och skolan där den lärs ut) för Drakar och demoner: Trudvang. De regelmässiga delarna är knutna till DoD, men tanken med stridsskolan som sådan kan lätt lyftas över till godtyckligt annat fantasyrollspel.
  • Åtta sidor scenario för Western ("Adobe och järn: Yuma territorial prison"). Trots att detta är tänkt för en westernmiljö som är historisk bör scenariots grundtankar (personer och intriger och så) fungera utmärkt i nästan vilket rollspel som helst. Om man flyttar det till fantasy kan man i princip använda kartor och sånt också, skillnaden blir att vakterna kommer att använda armborst istället för gevär. Jag gillar konflikten som finns inbyggd i spelledarpersonerna i dramat; det borde bli ett intressant äventyr.
  • Tretton sidor scenario för Götterdämmerung ("Värdshuset"). Det här äventyret bör gå bra att stoppa in i en färdig kampanj utan några större problem för spelledaren. Historien som ligger till grund för handlingen är bra; möjligen kan jag tänka mig att den kan kräva en hel del av spelledaren för att bli bra.
  • Tre sidor regler för Noir om fordonsjakter. Antagligen ointressant om man inte redan kan Noir; åtminstone fick inte jag ut något signifikant ur det.
  • Fyra sidor bakgrund om landet Tarkas till Eon. Utmärkt bakgrundsmaterial för den som spelar Eon; andra fantasyintresserade bör kunna få ett par uppslag till scenarion ur det även om de kanske behöver anpassas lite.
  • Sjutton sidor recensioner av både det ena och det andra: fansin, rollspel och tillbehör, brädspel, kortspel och datorspel. Recensionssidorna är gjorda i trespalt och recensionerna varierar mellan en och tre spalter i längd. Eftersom texterna är skrivna av ett flertal personer (ingen har skrivit mer än tre recensioner, tror jag) så är de varierade, men jag tycker att kvaliten generellt sett är rätt ok.


Om man ska se till antalet sidor så är åtminstone det här numret av Fenix fokuserat på rollspel. Det finns kortare texter om annat och recensionsavdelningen är mer balanserad, men det känns som om man främst riktar sig till rollspelare och sedan hoppas på att de även är intresserade av övriga spel, snarare än att försöka göra en tidning för alla spelare. Jag är inte någon regelbunden läsare av Fenix, men jag har fått samma intryck av de tidigare strönummer jag har tittat i även om jag inte kan svära på att det är sant för tidskriften generellt.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

1 kommentar:

devilkitten sa...

Fenix är intresserade att ta in allt möjligt material, men det är väldigt få artikelskribenter som skriver annat än till rollspel. Har du tips på folk som är intresserade av att skriva om exempelvis bräd-, figur-, eller kortspel, så kontakta redaktionen. De är garanterat öppna för förslag.