fredag, april 04, 2008

Rollspelsomstart med Eon

Sedan ett tag har Henrik och Cecilia tjatat om att de vill spela rollspel. Jag har spelat mycket rollspel förr, men nu var det länge sedan. När jag slutade sålde jag en del av de rollspel jag hade, men ett par blev kvar. Kvar av mina gamla rollspel är en komplett uppsättning regelböcker till Advanced Dungeons & Dragons, ett ElfQuest med alla tillbehör och den första boxen till Kult.

Det yngsta av spelen är 17 år gammalt (Kult) och knappast lämpligt för barn. De andra två spelen är klart över 20 år gamla och dessutom på engelska. När jag höll på med rollspel fanns det väldigt få rollspel på svenska, men nu gör det faktiskt det. Efter en del efterforskningar på nätet bestämde jag mig för att det som verkade mest lämpligt var Eon från Neogames. Det andra tänkbara alternativet var Drakar och demoner: Trudvang från Riotminds.

I dag levererade posten ett grundpaket för Eon: regelbok för spelare, regelbok för spelledare, ett antal kartor över spelvärlden Mundana, några häften med information om spelvärlden och ett äventyr. Nu är det bara att läsa in sig på reglerna så att vi kan börja spela.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: