onsdag, april 23, 2008

2008-44: Arto Paasilinna: Snablar!

Efter den positiva upplevelsen med den förra Paasilinna-boken jag läste så var det lätt hänt att det slank ner en till när jag skulle flyga till USA. Den här gången handlar det om vad som händer med en cirkuselefant när Finland plötsligen inför en ny lag som säger att man inte får hålla vilda djur i fångenskap för att visa upp dem (vad som händer med alla zoo-djur framgår inte).

Elefantskötaren Sanna Tarkiainen tar med sig elefanten till Ryssland där det inte finns några motsvarande bestämmelser och hon och elefanten har diverse äventyr där innan hon bestämmer sig för att återvända till Finland för vidare transport till Afrika. Bara en sådan sak som att ta sig från ett ställe till ett annat med en elefant i släptåg är inte helt enkelt. Att dessutom göra det utan att egentligen ha några pengar blir inte direkt enklare.

Elefanten ställer naturligtvis till med en hel del problem under sina resor, men på något sätt tar man sig alltid vidare. Det tycks aldrig vara någon brist på godhjärtade människor som är villiga att upplåta både hus och pengar för att hjälpa en luffande elefant när så krävs.

I huvudsak känns den här boken som en fars, och det blir lite långdraget efter ett tag. Den förra boken jag läste hade en del ansatser till samhällskritik och en mer genomtänkt handling än att bara berätta historien om allt som drabbar elefanten under en resa. Jag hade inte tråkigt medan jag läste den här, men den kändes rätt lättviktig (elefanten till trots!).

Arto Paasilinna: Snablar! (Suomalainen kärsäkirja)
Brombergs, 2006 (originalet 2005)
Översättning: Camilla Frostell
223 sidor
ISBN: 9789173370325

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: