onsdag, september 26, 2007

SNF vilse i webbdesigndjungeln

Naturskyddsföreningen upplyser mig om att jag är välkommen till deras "helt nya miljövänliga katalog". Att den inte är tryckt utan webbaserad är ju trevligt både för mig och miljön. De sidorna i SNFs tidning Sveriges Natur som är katalogen brukar jag normalt bara bläddra förbi, så det är bra om de försvinner och återfinns på webben.

Själva utförandet däremot lämnar en del att önska. Det är som om man var tillbaka i den glada webbdesignbubbletiden kring millennieskiftet. Det är flashigt och stylat och tyvärr även helt oanvändbart.

När jag klickar på länken för katalogen så börjar den med att skala om min webbläsare. Feta minuspoäng redan där. Hela katalogen är en stor applikation i flash eller något liknande, och det märks att den segar ner webbläsaren ordentligt, helt i onödan. En enkel katalog i stil med Bokus, någon av de andra nätbokhandlarna eller för den delen SNFs redan existerande NaturButiken är helt överlägset denna tröga koloss.

Av någon outgrundlig anledning har man gjort katalogen så att den fortfarande ser ut som papperskatalogen brukar göra, komplett med (simulerat) veck på mitten och layout och allt. Det leder till flera problem. Eftersom man vill simulera ett A3-stort uppslag på skärmen så behöver man hela skärmen för att ha en chans att se något, och inte ens min rätt stora skärm med upplösning 1600x1200 klarar av att visa uppslaget så stort att det faktiskt går att läsa. Det verkar som om den som designade eländet har insett det själv, för det finns en inbyggd zoomfunktion. Om man klickar någonstans på sidan så får man en förstorad version av området kring där man klickade. När man väl zoomat in går det däremot inte att flytta bilden i sidled eller höjdled, utan man måste zooma ut igen och zooma in på ett annat ställe, så man kan få hålla på ett tag innan den bit man vill se faktiskt går att läsa. Om man råkar klicka på fel ställe så får man istället ett nytt webbläsarfönster öppnat åt sig (det kan jag göra själv när jag vill, tack!), och blir omdirigerad till en sida där man faktiskt kan köpa vad man klickade på.

Om man drar ner musen till ett sidhörn så viftar hörnet lite så att man kan "bläddra" till ett annat uppslag i katalogen. Den som beställde det här missfostret verkar väldigt fäst vid pappersmediet och släpper väldigt ogärna det paradigmet. Det hade varit mycket trevligare att anpassa katalogen till webbmediet istället för att försöka göra en papperskatalog på webben. Som det är nu har man fått det sämsta av båda världarna. Till och med en PDF-version av den gamla katalogen vore bättre. En sådan kan den som vill skriva ut och få samma presentation som förr; den går att bläddra i på skärmen (bättre än denna, om än inte lika smidigt som en riktig webbsida), och framför allt så skulle en PDF-katalog kunna produceras utifrån det gamla tryckoriginalet i en handvändning och man hade kunnat spara in alla pengar det kostat att utveckla den här katalogapplikationen.

Som om det inte var illa nog så är man uppenbarligen inte intresserad av att sälja saker till sina blinda medlemmar, för hela presentationen är gjord som en gigantisk bild. Det gör dels att det inte går att använda den om man har skärmläsare, och det gör också att jag inte har möjlighet att kopiera en bit av den och klistra in i ett brev och säga åt någon annan att en produkt i katalogen verkar intressant. På det sättet missar man möjligheten till mun-till-mun-marknadsföring, och styrkan i den ska man inte förakta.

Tyvärr SNF, den här katalogen gör ingen glad. Begrav den i tysthet och gör en PDF av den ni redan har sedan tidigare.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka det här till SNF! (Men det har du väl redan gjort?) /pappa

Wilhelm Raab sa...

Ah. Gick in på din blogg för att läsa om det du skrivit om Stockholms spelkonvent; alltid nice att läsa med nya fräscha (dock inte utvilade, ännu :) ) ögon. Och så hittar man att du skrivit om SNF, vilket ju var trevligt. Det var länge sedan jag var med i SNF, men ett kort tag jobbade jag med en liten del av deras hemsida. Borde se till att gå med igen, nice att man fick en påminnelse. :) (Nej, jag hade med andra ord inget "vettigt" att säga =) )

Helena sa...

Ojojoj. Låter som en hemsk katalog. Så där kan man göra när poängen är att visa upp hur en trycksak ser ut - t.ex. förhandsvisning av några uppslag ur en glassig coffee table-bok. Men sånt som faktiskt ska användas på webben behöver ju någonting som kallas användbarhet...

Hans Persson sa...

Jag skickade detta till SNF när jag skrev det. Nyss fick jag ett meddelande om att de skickat det vidare till Naturbokhandeln som uppenbarligen är fristående.