tisdag, september 25, 2007

Nobelpriset i litteratur 2007?

Det har ännu inte meddelats när det kommer att avslöjas vem som vunnit årets nobelpris i litteratur, men gissningsvis blir det någon gång i andra halvan av oktober (förra året kom beskedet den 12:e oktober).

Men vem är det som kommer att belönas i år? Jag försöker sedan ett antal år läsa alla nobelpristagare, men hittills har jag misslyckats med att läsa någon av dem innan de fått priset. Med lite tur kanske jag kan klara det i år, för min gissning på årets pristagare är Joyce Carol Oates som jag inte bara läst utan även uppskattat.

Nu vill jag se vem ni andra tror kommer att vinna! Skriv en kommentar här och berätta vem du tror blir årets nobelpristagare i litteratur!

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan bra bli en poet i år, tror jag. Adonis?

Spectatia sa...

Näh, tror vet jag inte, men hoppas: Philip Roth. :-)

Tandem sa...

Det har spekulerats om Oates i många år och det brukar innebära att hon inte får det.

Hans Persson sa...

Hon har varit med i diskussionerna ett tag, det är sant. Å andra sidan tror jag att Orhan Pamuk hade varit med ett par år också, och jag vill minnas att han även var favorit i förhandstippandet det året han vann priset.

neofob sa...

Någon som folk läst OCH uppskattat kan väl aldrig vinna? ;-)

Jenny B sa...

Jag hejar på Herta Müller. Eller Tomas Tranströmer, det vore fint.

Anonym sa...

Ismael Kadare, den albanska författaren.......tror jag på.

Men jag hoppas på Oates även om hon varit lite ojämn med sina senare böcker....

Anonym sa...

Jag håller tummarna för Haruki Murakami, och om det inte går, Margaret Atwood. Bob Dylan skulle inte vara fel, förstås...