torsdag, september 20, 2007

2007-101: Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan

Flickan under gatan är den senaste deckaren från det ganska nya författarparet Anders Roslund och Börge Hellström. Jag har tidigare läst Odjuret och Box 21 och gillat dem starkt.

Även Flickan under gatan är en bra bok, inget tvivel om den saken, men jag får nog tyvärr säga att den inte är riktigt lika bra som deras första två (det finns ytterligare en, Edward Finnigans upprättelse, som jag inte hunnit läsa än).

Vi får återigen träffa den fyrkantige och udda polisen Ewert Grens. Den här gången sitter han uppgivet med 32 olösta fall på sitt skrivbord när plötsligen två till drabbar honom. Det första består i 43 barn som dumpas på ett gathörn. De talar ett språk som han inte förstår (när de alls talar) och det är uppenbart att de inte mår bra. De är näst intill apatiska och många av dem sniffar lim. Som om inte det var nog hittas även ett kvinnolik i en kulvert under ett sjukhus. Det underliga är att det ser ut som om hon släpats in från de underjordiska gångarna som finns långt under gatorna och som ansluter till bland annat sjukhusets kulvert.

Precis som i deras tidigare böcker så är det här visserligen en deckare, men det är också en bok som vill säga något. Odjuret handlade om pedofili, Box 21 handlar om trafficing och den här boken handlar om hemlösa barn. Officiellt finns det inte några sådana i Sverige, men det är mest en statistisk fint eftersom barn inte klassas som hemlösa om inte deras föräldrar är det. Barn som av någon anledning kastats ut av sina föräldrar är inte hemlösa så länge föräldrarna har en adress, även om barnen lever i en kulvert femton meter under Stockholms gator.

Det är inte heller någon tvekan om att Roslund & Hellström känner för sitt ämne och har gjort sin research. På samma sätt som på sin tid Sjöwall & Wahlöö är detta lika mycket en kritik av dagens svenska samhälle som det är en deckare.

Av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på så känns Flickan under gatan inte lika engagerande som deras tidigare romaner. Framför allt tycker jag att den är lite spretig. Författarna har överhopat den stackart Ewert Grens med både en skock utländska gatubarn och en miljö där svenska gatubarn visar sig förekomma. Jag tycker mest att det blir övertydligt. De utländska gatubarnen känns som en distraktion från historien om dem som bor under gatorna, och jag tror att boken hade blivit bättre om man koncentrerat sig på den senare halvan av handlingen.

Efter själva boken finns även ett efterord där författarna berättar vad som är sant och inte, och det finns mer sanning i bokens bakgrund än man skulle kunna önska sig.

Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan
Piratförlaget, 2007
352 sidor
ISBN: 9164202437
ISBN13: 9789164202437

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se, bokhora.se, SvD och DN.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 101 (varav 16 serieböcker) Klart 13/9!
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-100
101: Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

Maud/En bok om dagen sa...

Jag tyckte nästan precis tvärtom! Visst tyckte jag om Box21 och Odjuret, men jag tyckte ännu bättre om Edward Finnigan - och den här senaste tycker jag var i klass med Edward Finnigan. Kanske för att ämnet kändes rätt nytt för mig och för att jag inte stördes alls av att blev lite övertydligt med gatubarn och gatubarn...