måndag, september 17, 2007

Robert Jordan död

Fantasyförfattaren Robert Jordan dog igår av en kronisk hjärtsjukdom han lidit av under flera år. Han har arbetat på den gigantiska fantasyserien The Wheel of Time under många år. Hur många delar den skulle bli har ökat flera gånger under seriens gång. Den nuvarande gissningen var att den skulle avslutas i och med den tolfte del som Jordan höll på att skriva när han dog. Med tanke på hur många fans Wheel of Time-serien har gissar jag att den ofullbordade delen kommer att ges ut på något sätt; antingen ofullbordad som den är eller färdigställd av någon annan.

Jag har själv inte läst någonting av Robert Jordan. Jag har ett exemplar av den första delen av Wheel of Time som jag fick signerat när Jordan var hedersgäst på kongressen Östan om sol i Stockholm 1995, men det har inte blivit av att läsa den. Allt eftersom serien blivit längre och längre har jag tappat motivationen för att börja eftersom jag föredrar kortare böcker och redan den första delen har avsevärda likheter med en tegelsten.

Förutom Wheel of Time har Jordan även under 1980-talet skrivit ett antal böcker om Conan barbaren och även några historiska romansromaner under namnet Reagan O'Neal.

[Via BoingBoing.]

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.