måndag, januari 21, 2013

Misslyckad reklam

För ett tag sedan fick jag ett mejl från en reklambyrå som undrade om jag var intresserad av ett recensionsexemplar av en bok. När jag undrade vad det var för bok ville de inte berätta det men sade att de ville skicka ett speciellt anpassat exemplar som en del av sin kampanj.

Ett tag senare fick jag en bok i brevlådan, komplett med ett personligt omslag enligt bilden till höger. Även på baksidestexten kan man läsa hur jag har vunnit en massa pengar och hur detta naturligtvis leder till en massa problem. När man öppnar boken har huvudpersonen däremot ett annat namn, så så långt sträckte sig inte personaliseringen av recensionsexemplaret.

Ett tag senare dök det upp ett tiggarbrev från något som kallade sig "Vita stjärnan" som hade hört att jag hade vunnit en massa pengar och nu undrade om jag inte kunde tänka mig att hjälpa till att finansiera "sjukvårdsinsatser i krigsområden" och liknande.

Den som befunnit sig på internet i några årtionden (eller ens några år) är med största säkerhet väl bekant med nigeriabrev och andra liknande bedrägerier på nätet. Jag får liknande elände dagligen via mejl så jag kan inte säga att jag känner mig det minsta road av att bli mål för det även utanför nätet. Sorry förlaget, men den här boken kommer inte att bli läst.

3 kommentarer:

Boktradition sa...

Hu

AnnCharlott sa...

Otroligt hur mycket energi de lagt ner. Men det tyder väl tyvärr på att en del går på bluffen.

Thomas Engström sa...

Frågan är vad som är effektivast, att skriva en bok eller att skriva några lurendrejerier. Chansen att bli en kändis är nog ungefär lika stor i båda fallen, möjligtvis är det trevligare att bli en kändis för en bok...
Men när det gäller årsinkomst ligger nog bokskrivandet i lä.

Ibland lockar de här breven faktiskt fram ett och annat skratt. Jag har t.ex. blivit erbjuden posten som IT-minister i "Långtbortistan", det enda som krävdes var att jag lät en konsultfirma putsa upp mitt CV.