fredag, juli 10, 2009

Stiga Multiclip 50 El Svan, sämre än föregångaren

Vi skaffade just en ny gräsklippare eftersom den gamla gått sönder, och valde att köpa så nära samma modell det gick eftersom den gamla skött sig bra (tills den gick sönder).

Den gamla var en Stiga Multiclip 46 Electric:


Den nya är en Stiga Multiclip 50 El Svan:


I grova drag är specifikationerna de samma. De har samma grundkonstruktion, samma bredd och samma tillverkare. Till den nya modellen har man gjort ett antal ändringar i konstruktionen, dock, men tyvärr är alla jag upptäckt försämringar:

  • För att starta klipparen ska man först trycka in en knapp och sedan hålla in ett dödmansgrepp, och så var det även på den gamla modellen. Själva dödmansgreppet på den gamla bestod av två handtag som stack ut från ett centralt fäste. Det räckte att hålla in det ena. Den nya konstruktionen består av ett enda långt handtag som sträcker sig längs hela handtaget, men som bara verkar ha någon sensor på höger sida (där knappen sitter). Problemet är att det långa handtaget dels är för sladdrigt, dels inte har riktigt rätt passform. Om man kör klipparen med bara ena handen (vilket man ofta gör, eftersom man håller reda på sladden med den andra) så stannar klipparen ideligen eftersom man måste hålla på exakt rätt ställe på det långa handtaget för att den verkligen ska hålla igång. Om man håller för långt till vänster så stannar klipparen. Dödmansgreppet borde allra minst ha varit gjort av metall och inte mjukplast. En annan konstruktion (exempelvis den gamla) hade varit bättre.
  • Det finns reglage vid hjulen så att man kan justera klipphöjden. På den gamla klipparen flyttade man helt enkelt fram- eller bakaxeln mellan några olika hack så att den hamnade olika högt relativt resten av klipparen. På den nya klipparen finns en spak vid varje hjul för att justera höjden. Jag kan gå med på att det är lite (men bara lite) lättare att justera höjden, men den sammantagna effekten är negativ i vilket fall. Dels betyder omkonstruktionen att klipparen nu har en vinklad spak i varje hörn, och de är utmärkta att trassla in sladden i. Jag misstänker att den här konstruktionen är ärvd från bensinklippare, och där är den säkert bättre eftersom man inte har någon sladd att ta hänsyn till. Ett annat problem är att det nu finns en plåt med ett antal hack i vid varje hjul, och det fastnar gärna långt gräs och annat där. Det var inget problem med den gamla konstruktionen. Att justera höjden på klipparen är något man gör ganska sällan, så att det blir marginellt lättare är inte värt speciellt mycket. Att hålla ordning på sladden på en elektrisk gräsklippare är däremot något man gör hela tiden man klipper, så att införa fyra spakar som direkt hindrar detta är klart dumt.
  • På den nya klipparen finns ett handtag i fronten för att det ska bli lättare att bära klipparen. Det är konstruerat genom att det ena röret från körhandtaget fortsätter framåt längs klipparen och sticker upp en bit framtill. Att ha ett handtag är en bra tanke, men konstruktionen är vansinnig. Det fungerar som en utmärkt krok där sladden fastnar ideligen. Genom att låta bli att snåla med 30 cm rör hade man kunnat låta röret gå hela vägen runt och därigenom få alla fördelarna utan någon nackdel.
  • Ett liknande problem finns i klipparens allmänna design. Den gamla modellen var väldigt ren och "strömlinjeformad". Det fanns ingenstans för en sladd att fastna. Det nya modellens motorskydd slutar en bit ovanför själva klipparkåpan och skapar därmed ytterligare ett ställe där sladden lätt fastnar.
  • Sladdfästet har flyttat från mitten på handtaget till höger sida. Jag trodde inte att det skulle göra någon skillnad alls, men det innebär att istället för att sladden alltid är lite ivägen (men bara lite) så är den nu antingen lite ivägen (om sladden är på rätt sida) eller katastrofalt mycket ivägen (om sladden är på fel sida). Jag misstänker att konstruktören tänkt sig att man ska se till att ha sladden på rätt sida, men eftersom man normalt sett går fram och tillbaka med en gräsklippare så har man den omväxlanden på höger och vänster sida.
  • Som säkerhetsfiness (antar jag) så stannar klipparen om det går för tungt, och det gjorde den förra också. Man har dock justerat gränsen, så den stannar nu alldeles för lätt. Jag vill att en gräsklippare ska vara farlig även för en rejäl tistel, inte storkna och kräva omstart.


Den gamla modellen av den här gräsklipparen har fungerat utmärkt, men den nya kan jag inte rekommendera. Om ens gräsmatta ser ut som en fotbollsplan utan några komplikationer att köra runt kanske den inte är så mycket sämre, men så fort man behöver trixa lite med sladden för att komma runt saker så envisas den med att fastna i någon av alla de sladdfällor som den nya modellen försetts med. Man får lätt intrycket att ingen på Stigas designavdelning faktiskt provat den elektriska modellen, utan bara förutsatt att en konstruktion som är bra på en bensinklippare även är bra på en elektrisk.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka den här texten till Stiga!/Far

Hans Persson sa...

Redan gjort.

neofob sa...

Ibland är det skönt att ha nio våningar ner till gräsmattan som någon annan klipper med en stor åkgräsklippare. :-)

domze sa...

Riktiga män kör med förbränningsmotorer ;)

/Föreningen Bevara Växthuseffekten.

Johan A sa...

Vi läste recensioner innan vi köpte vår batteridrivna gräsklippare härom veckan, och än så länge är vi mycket nöjda med att vi köpte den som verkade bäst enligt recensenterna: Bosch Rotak.

Jag kanske får återkomma när jag klippt med den fler än en gång! ;)

Hans Persson sa...

Johan: Jag hade varit skeptisk till den där eftersom den är ett gäng centimeter smalare än den jag har, och framför allt klarar den inte hela vår gräsmatta på en laddning. Batteri vore trevligt för att slippa sladd (även om det blir några extra kilo), men jag vill inte vara tvungen att ladda efter halva gräsmattan.

Eftersom jag var nöjd med den föregående modellen tittade jag inte efter recensioner...

Johan A sa...

Nej, jag förstår varför ni köpte Stigan. Den större ROTAK-modellen är 43 cm bred och har två batterier. Vi har inte mycket gräsmatta bara 200-300 kvadrat, så för oss passar den lilla utmärkt. Den stora neckdelen med ROTAK 43Li skulle jag påstå är priset.

Unknown sa...

Jag har haft Stiga multiklipp 50 i 2 år och är mycket nöjd! Håller inte med om problemet med sladden, det finns en löpskena under handtaget där man kan haka fast sladden i en ögla sedan glider den på skenan till den sida som blir bäst beroende på vilket håll man klipper åt. Jag trodde innan köpet att det skulle bli jobbigt att hålla reda på sladden, men med lite övning var det enklare en jag förväntat. Bästa sätter är att börja klippa inifrån och utåt från sladden sett, då följer sladden med hela tiden utan att vara i vägen då den ligger på den redan klippta ytan. T.o.m. min 13åriga dotter har fixat det då hon har fått stå för gräsklippningen i utbyte mot månadspengen. Köpte denna klippare därför att jag ville ha en gräsklippare som går tyst och är i stort sett lika stark som en bensindriven. Jag valde bort de batteridrivna modellerna därför att de var dyrare, klenare och kräver ständig laddning, dessutom är min erfarenhet att batterierna behöver bytas efter period =DYRT.
Dock upplevde jag problemet med dödmansgreppet att det var lite sladdrigt, har gjort en fullösning på problemet genom att ta bort en mothållsfjäder på ena sidan för att minska det återfjädrande trycket, detta har fungerat bra och den stänger fortfarande av så fort man släpper eller tappar handtaget.
TYVÄRR HAR INTE MINA GRANNAR VARIT LIKA SMARTA!!! De flesta av grannarna kör fortfarande med sina stinkande o bullriga bensinklippare. JAG HATAR när jag ska koppla av i trädgården o alla grannarna ska klippa gräset samtidigt, de låter som ett j*vla flyganfall under 2a världskriget med ett armada propellerdrivna bombplan på låg höjd.... Dessutom stinker det ngt F*r j'vlgt.
DÖD ÅT MOTORKLIPPARNA!!!