fredag, juli 10, 2009

2009-47: Catahya: Tecken i aska och eld

Tecken i aska och eld är Catahyas tredje novellsamling, ihopsatt av medlemmar och innehållande noveller av medlemmar. Jag har inte hunnit läsa den andra än, men jämfört med den första tycker jag att det har skett en stor utveckling både vad det gäller själva texterna och vad det gäller bokens produktion.

Jag är ingen stor läsare av noveller och speciellt inte av fantasynoveller. Jag har i första hand läst fantasy i det mer episka formatet, men det här gav mersmak. Tyngdpunkten ligger på fantasy av varierande slag, men här finns även ett par noveller som i första hand hör hemma i skräckgenren, om än i den övernaturliga delen av den.

Samlingen innehåller 18 noveller av 13 författare varav majoriteten är personer jag läst på andra ställen, träffat eller både och. I första hand känner jag igen namnen från tidigare Catahya-antologier eller Mitrania.

Här finns allt från en komisk målningstävling för jättar ("Konsttävlingen" av Robert Andersson) till Daniel Albertssons historia om en serie fall där människor hittas döda med kråkfjädrar instuckna över hela huden ("Shakawkaw"), från Andrea Grave-Müllers oväntade drakhistoria ("Lyckobringaren") till Maria Helena Stankes otrevliga "Själkrypare".

Framtiden för svensk fantasy ser faktiskt rätt ljus ut. Jag ser fram emot Catahyas nästa antologi.

Catahya: Tecken i aska och eld
Catahya, 2008
204 sidor
ISBN: 978-91-633-0395-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriver att du känner många av de inblandade, och det är nog en förutsättning för att gilla "aska och eld". Snygg formgivning dock.
/r.