fredag, juli 03, 2009

2009-44: Mikkel Birkegaard: Skuggbiblioteket

Skuggbiblioteket handlar om en framgångsrik advokat som plötsligt får besked om att hans far (som han inte haft någon kontakt med sedan länge) har dött. Han finner sig nu inte bara vara ägare till ett antikvariat utan även indragen i en mystisk historia. Många av antikvariatets kunder är i själva verket också medlemmar i ett hemligt sällskap av läsare i vilket hans far varit central.

Hela boken kretsar kring böcker och läsande. Även om det finns goda och onda så är de alla läsare, och kärleken till det skrivna ordet genomsyrar hela boken. Det var länge sedan jag såg den, men det känns som om den här boken inspirerats en del av filmen Dumasklubben. Det var en film som jag tyckte mycket om både för dess mycket bokliga tema och för dess mystik, så att det finns likheter är absolut inget problem. Det här är en bok som jag tror att de flesta bokälskare kommer att uppskatta. Personligen gillar jag även det konspiratoriska upplägget med ett hemligt sällskap á la Illuminati.

Mikkel Birkegaard: Skuggbiblioteket (Libri di Luca)
Wahlström & Widstrand, 2009 (originalet 2009)
Översättning: Thomas Andersson
416 sidor
ISBN: 978-91-46-21905-7

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dumasklubben är väl ändå mest känd som bok? The Ninth Gate, som jag antar är filmen du pratar om, änvänder inte hela boken som förlaga, utan har ändrat en hel del.

Knugen Skuk sa...

Eh, vilken är filmen du snackar om? Dumasklubben? Aldrig hört talas om.

Anonym sa...

Hey - godt set!
Miljøet i bogen er i høj grad inspireret af Arturo Pérez-Reverte's Dumasklubben (filmatiseret af Polanski - "The ninth gate")
Håber du/I var underholdt ...
- Mikkel Birkegaard

Hans Persson sa...

Jag blev definitivt underhållen av den här boken. Jag valde den helt på titeln som jag tyckte lät lovande, men det var helt klart en chansning som gick hem!