fredag, juli 11, 2008

Pekade Sherlock Holmes ut fel mördare?

I boken L’Affaire du chien des Baskerville hävdar den franske litteraturvetaren Pierre Bayard att Sherlock Holmes pekar ut fel person som mördare i Baskervilles hund. Han grundar sig på en noggrann analys av boken och pekar på ställen där ledtrådarna i berättelsen inte stämmer med slutledningarna, och avslutar naturligtvis med att framföra ett annat förslag på mördare. I sin understreckare om detta hävdar Hans-Roland Johnsson i sin tur att den nya mördaren inte känns speciellt trovärdig, och framför allt att det finns en troligare kandidat (men han låter däremot bli att avslöja vem han syftar på).

Man kan naturligtvis tycka vad man vill om att skriva en hel bok där man hävdar att en fiktiv detektiv har gjort ett fel, men jag tycker att det är häftigt att en bok som är över 100 år gammal fortfarande är så intressant att folk lägger ner allt detta arbete på den.

Jag tycker om folk som tar fiktion på allvar.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

jenku sa...

Heh, visst är det roligt. Men faktum är att det finns många fall där käre Holmes bara har rätt för att han är Holmes.
Den stora bristen i hans metodik är att när han väl har funnit en teori som överensstämmer med de vetenskapliga bevis han plockat upp så slutar han leta. Att det kan finnas andra lika trovärdiga teorier kan han inte tänka sig.
M a o skulle hans metoder inte idag hålla stånd för en rättsvetenskaplig prövning. Men på 1800-talet var han ju väldigt modern, nyskapande och trovärdig. :-)

A.R.Yngve sa...

Läsare får förstås gärna skriva till författare (om dessa fortfarande är vid liv) och tala om för dem att läsaren minsann är mycket smartare än författaren...

... och jag LOVAR att författare ÄLSKAR såna brev. Jag får dem också ibland. Vad TREVLIGT det är att folk vill hjälpa en stackars ignoramus som mig att göra jobbet riktigt! Så tacksam är jag, att näste person som beskriver hur han/hon skulle ha skrivit samma bok bättre ska få svaret:

"Skriv en bättre bok själv då, besserwisser! Men du ska göra ALLT själv."

Anonym sa...

Härligt nördigt :)

Amoroso sa...

Herregud ja vissa saker jag ju vara intressanta att titta närmare på.. Har ett eget exempel, Ondskans leende med Marianne Fredriksson. Läst den? Innehåller en massa suspekta detaljer. Den kommer att bli en av mina första anhalter när jag börjar blogga igen i augusti.. Håller just nu på att uppdatera min länklista. Hoppas att det är ok att jag lagt till dig i min länklista!

Hans Persson sa...

Självklart är det ok att länka!