onsdag, juli 30, 2008

Ny leksak: Nikon D50

I går bestämde vi oss för att slå till och köpa en digital systemkamera. Vi har haft en gammal analog Nikon F80 liggande oanvänd ett tag, så det blev en Nikon. Närmare bestämt blev det en begagnad Nikon D50 för vår gamla analoga och en del pengar. D50 liknar den lite modernare D40, men till skillnad från den så har den inbyggd autofokusmotor, och det gör att den fungerar med våra gamla objektiv som kräver att kameran har motor eftersom de inte har någon egen. För att använda våra objektiv på en modern kamera skulle vara tvugna att köpa en D80, och den kostar mycket mer.

En D80 kan naturligtvis mer än en D50, men jag betvivlar att det är några funktioner vi kommer att sakna. Ingen av oss har några direkta fotokunskaper, så steg ett nu får bli att skaffa lite sådant. Jag tror att vi klarar oss bra med en D50 ett bra tag. Min spontana känsla är att det är mycket viktigare vilka objektiv man har än vilken kamera man har (bättre objektiv har bättre ljusstyrka vilket ger möjlighet att ta i sämre ljusförhållanden och/eller med kortare slutartider och därmed bättre skärpa).

Just nu har vi dessa objektiv:

  • AF-S Nikkor 18-55 1:3.5-5.6 G ED (D50:n standardobjektiv, som ingick)
  • AF Nikkor 28-105 1:3.5-4.5 D (med makro)
  • Sigma 70-300 1:4-5.6 D (med makro vid 300mm)


Just nu har jag bara koll på vad siffrorna i objektivbeskrivningarna betyder, inte bokstäverna. Det ger sig nog så småningom. Med anledning av det här köpet så hamnar en separat riktbar blixt och en trådlös fjärrkontroll till fjärrutlösaren på önskelistan. Och naturligtvis vore det trevligt med ett riktigt bra objektiv, men tyvärr tenderar objektiv att ha prislappar som är relativt väl korrelerade med sina prestanda, så ett sådant är dyrt...

Härom dagen började jag så smått med att importera alla våra existerande digitalfoton (tusentals) i f-spot för att tagga dem så att det ska bli lite ordning på dem. Det kommer att ta tid innan det är klart, men förhoppningsvis ska det gå att hitta bland dem sedan. Det vore kanske också en god idé att börja använda mitt flickrkonto lite mer aktivt.



Näckros i Stångån


Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Själv köpte jag en begagnad Canon 350D för ett år sedan och några gluggar till densamma. Just nu sneglar jag på en Sigma 18-200 med stabilisator som jag hoppas kunna övertyga mig själv om att jag förtjänar så småningom.

Egentligen ville jag bara tipsa om http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/ som jag gick i våras, väldigt bra kurs som var lärorik.

Hans Persson sa...

Jag vet om att den där kursen finns men har inte tittat på den. Det vore antagligen en bra idé. Synd bara att den är för Photoshop och inte för Gimp, men det kanske går att begripa hur man ska göra i alla fall.

Magnus Runesson sa...

Grattis till digitaliseringen. Får jag fresta med ett Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR.

Hans Persson sa...

Det har iofs vibrationsdämpning, men hur stor skillnad gör det? Är det inte bättre att satsa på något som har bättre ljusstyrka?

Ska man ändå önska sig ett teleobjektiv kan man ju alltid dregla över det här, men jag misstänker att det ligger utanför min budget...

Magnus Runesson sa...

2-3 steg. Dvs man brukar klara som tumregel ett genom bränvidden i exponeringstid. Dvs 300mm ger 1/300s exponeringstid. Med VR så hamnar man på 1/50s istället. Så det gör en hel del.

neofob sa...

Vad dtycker du om F-Spot? Jag har funderat på att använda det men är av någon anledning misstänksam mot alla program som man måste "importera filer" till. Jag fattar inte vad det skall ge för mervärde eller ens vad det betyder. Kan inte filerna ligga där dom ligger och programmet håller reda på dom ändå? Eller är det det dom gör?

Magnus Runesson sa...

F-spot är ett suveränt program. Har använt det i många år nu. Jag tror man kan låta filerna ligga kvar om man vill. Vad det gör när det importerar är läser av filernas metadata och lägger det i en databas. Om man låter den flytta filerna så läggs de under photo i hemkatalogen i en struktur med år/månad/dag. Så de går alltid nå, Vill man kan man låta programmet skriva dit de taggar man lägger på fotona in i foto-filerna.

Man kan exportera till de vanligaste fotoalbumen på webben eller låta det skapa en statisk sida.

Funktionen jag dock gillar bäst är versionshanteringen. Beskär jag en bild eller ändrar ljuset etc så finns det en koppling mellan orginal och bearbetad kopia.

neofob sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
neofob sa...

Versionshantering låter ju genialiskt. Skall genast experimentera med programmet.

Hans Persson sa...

Att den lagrar filerna i år/månad/dag verkar vettigt, men framgår inte av dokumentationen. Om det hade stått hade jag nog funderat med en gång på att låta den kopiera filerna vilket jag inte gjorde när jag provade (eftersom jag redan har filerna i kataloger enligt år/år-månad-dag). Jag undrar om det går att få programmet att kopiera filer som jag importerat utan att kopiera dem. Går det för den delen på något sätt att se skillnad på foton som ligger på ~/Photos och foton som ligger på andra ställen? Jag vill dock ha fotona tillgängliga från flera datorer, så jag antar att jag får göra ~/Photos till en symlänk till en delad disk.

En annan sak är att default för f-spots databas är ~/.gnome2/f-spot/photos.db, lokalt på datorn. Det är jättekass. Jag vill att den ska ligga på samma delade disk som fotona så att den kan användas från flera datorer. Det kräver naturligtvis att programmet hanterar att flera datorer använder filen. Stödjer det det? Dokumentationen säger ingenting om det. Det framgår att man kan använda en databas från någon annan plats med flaggan -b, men det kräver att man modifierar sina menyer och kommer att glömmas bort. Det vore bättre om det gick att ändra någon inställning i programmet, men det verkar inte gå.

Att lagra databasen på en så där undangömd position är som att be om att den ska försvinna när användaren byter dator, så jag hoppas att det finns något sätt att återskapa databasen utan att behöva tagga om alla foton (givet att man lagrat metadata i bilderna, så klart), men det ser jag inte heller något om.

Dags att börja skriva buggar och fråga runt lite...

Magnus Runesson sa...

Dela databas har det varit mycket diskussioner kring. Jag tror det inte finns någon lösning än.

Jag tror att senare versioner importerar taggar från korten. Det har i alla fall stått på todo-listan en längre tid.

neofob sa...

Versionshantering av bilder fungerar bara om man editerar i F-Spot eller kan man koppla det till The Gimp på något sätt?

neofob sa...

Never mind. Nu fattade jag hur det F-Spot fngerar ihop med The Gimp.

Helena sa...

Kul med kamera, fin näckrosbild!

Jag har fortfarande inte riktigt hittat något bildvisningsprogram till Linux som jag gillar. Jag använde ACDSee till Windows och har testat MÄNGDER av program som jag inte tycker håller måttet. Blev rysligt irriterad på F-Spot som envisades med att förstöra min katalogstruktur... Använder nu gThumb som i teorin är bra, men som har en del irriterande buggar. Sen behöver jag förstås en ny dator också, nu tar det flera sekunder att bläddra från en bild till en annan...