fredag, juli 04, 2008

2008-71: Sven Christer Swahn: Mina kära döda

Redan titeln anger tonen för hela den här novellsamlingen. Den karaktäriseras till stor del av ett slags godmodigt vemod. Detta syns klart i exempelvis den novell jag fann bäst, Orgeladjunkten, om en lärare som inte trivs med sin tjänst och bostad och istället bosätter sig på skolan, i orgeln, och sedan överlever genom att äta rester från skolbespisningen. Under icke skoltid kan han i lugn och ro tillägna sig skolans bibliotek, instrument från musiksalen och så vidare utan att behöva konfronteras med några besvärande människor. Hans enkla liv och hans kärlek till denna okomplicerade tillvaro framgår klart trots den skenbart torftigheten i hans tillvaro. Även många av de övriga novellerna är på det här sättet mer intresserade av persongestaltning och stämning än av handling. Gott så, tycker jag.

Sven Christer Swahn: Mina kära döda
Lindfors, 1977
125 sidor
ISBN: 9172680474

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: