torsdag, maj 10, 2007

Dagens boknyhetskatalog

Även idag hittade jag en katalog över höstutgivningen när jag kom hem. Idag var den från Bonnier Carlsen, och även här finns det en del jag kan tänka mig att läsa.

Frances Hardinge har jag hört positiva ord om. Jag kommer inte ihåg nu om det var Mosca Mye och de bannlysta böckerna eller något annat som diskuterades, men en fantasybok om farliga böcker låter läsvärt i vilket fall. [april]

Jag hade inte väntat mig att hitta Joyce Carol Oates här, men så blev det. Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg har antagligen katalogens längsta titel. [utkommen]

Scott Lynchs Locke Lamoras lögner är något slags Dickens-fantasy om en gentlemannatjuv. Det kan säkert vara intressant, men jag är lite skeptisk till att börja läsa saker som är första delen i en serie i onödan. Jag föredrar fristående böcker. [september]

Samma problem gäller även Hans majestäts drake av Naomi Novik som handlar om en drake i engelska kungens tjänst. [augusti]

Även i mangadelen av katalogen finns det massor med nyheter. Full Metal Alchemist har jag hört positiva saker om, men jag har inte läst något av den. [två delar utkomna, ytterligare fem på väg]

Den tiondel delen av mechamangan Neon Genesis Evangelion kommer jag garanterat att läsa, men tyvärr tror jag att det är den sista delen som kommer att komma ut på ett tag eftersom utgivningstakten är låg och den svenska utgivningen nu nog är ikapp den japanska. [maj]

Shirley är en fristående envolymsmanga av Kaoru Mori som tidigare gett ut mangan Emma. Om Shirley är lika bra som den är den något att vänta på. [maj]

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

Inga kommentarer: