lördag, maj 19, 2007

Ölandssemester

Nu är vi tillbaka från en kortsemester på Öland. Vi har sovit i tält tre nätter på Stenåsa campingplats. Därifrån har vi sedan gjort dagsutflykter till platser som Trollskogen, Byrums raukar, Kapelludden, Gråborg, Ottenby och diverse andra ställen. Vi har även passat på att ta ett gäng geocachear (och träffat andra cacheare vid en av dem).

Både Henrik och jag tycker om att titta på fåglar så vi har tävlat om att se flest arter under resan. Min lista slutade på 81 olika arter, varav de ovanligaste är svart rödstjärt och kornknarr.

Jag har varit på Öland många gånger tidigare och sett de flesta av sevärdheterna förut men jag återkommer gärna. Fast egentligen är det inte sevärdheterna som är lockar mest utan att bara promenera runt på alvaret och njuta av naturen, eller att stå på södra udden och titta på alla fåglarna (som den här gången hade sällskap av en massa sälar).

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Öland "håller" i alla väder. Och den här gången kunde det inte varit bättre. Söndagsförmiddagen på alvaret med näktergal och gök och utan blåst (!) var toppen. Det var resa nr 45 till ön. /Pappa

Anonym sa...

Har aldrig varit på Öland men det låter ju super schysst. jag var på Gotland för nått år sedan och det var helt enligt mina förväntningar.