onsdag, maj 30, 2007

Plånboksnedgradering

Under alla år hittills har jag haft en rätt normal plånbok i skinn. Några stycken, till och med, för de tenderar att falla sönder med tiden. Den är av någon anledning alltid full och klumpig att ha i fickan.



Den gamla plånboken innehöll:

  • 150:-
  • En trave kvitton. Jag misstänker starkt att de förökar sig själva.
  • Ett par listor på böcker för att slippa dubblettköp.
  • Ett rabattkort på Pocketshop.
  • En biljett från det senaste studentspex jag såg.
  • Ett otal lappar med lösenord och liknande.
  • Ett donationskort (använd gärna bitar av mig om jag dör).
  • En åkremsa från SL.
  • Ett otal plastkort:

    • ICA-kort med MasterCard
    • Körkort
    • MedMera-kort
    • Busskort
    • Patientkort
    • Stamkund-kort på K-Rauta
    • Lånekort från Linköpings Stadsbibliotek
    • Lånekort från Linköpings Universitetsbibliotek
    • Statoilkort
    • EuroBonus-kort från SAS (plus ett extra kartongkort med diverse telefonnummer)
    • Bonuskort från British Airways
    • Bonuskort från Hilton
    • Commeo-kort (SJ)


Som om det inte blev en stor nog hög med alla dessa plastkort; många av dem har dessutom text präglad i relief på sig så att de tar upp ännu mer plats.

Nu har jag bestämt mig för att prova en mer minimalistisk approach till det här. Jag har gallrat ut nästan alla papperslappar och alla kvitton. Jag har sorterat bort ungefär hälften av plastkorten till en hög som jag bara behöver ha med mig om jag ska resa någonstans (risken är naturligtvis att jag glömmer bort dem då...). För att inte falla för frestelsen att börja stoppa i mer och mer saker i plånboken igen har jag varit på Clas Ohlson och köpt en ny:

Det är ett plåtetui som lagom rymmer plastkort, så det finns ingen möjlighet att stoppa i en massa som inte har där att göra.

Det blir helt klart mycket smidigare att bära på den här. Nu återstår det att se om jag trivs med detta också...

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

4 kommentarer:

Helena sa...

Rapportera när du testat! Tanken har onekligen slagit mig, men jag tror inte att jag skulle trivas med en sån... Åtminstone inte innan det är smidigt på allvar att leva kontantlöst.

Tandem sa...

Du har glömt en sak: En lapp med uppgifter om närmast anhöriga -- men Gud give att den aldrig kommer att behövas!

Hans Persson sa...

Någon sådan lapp har jag inte, men däremot min egen adress om jag skulle råka tappa den i närheten av någon ärlig person. Det borde nog kompletteras.

Anonym sa...

Tuff plånbok.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2424106082701925510