söndag, maj 27, 2007

Snart dags att byta dator, misstänker jag

I går kraschade vår dator och ville inte starta igen. Den visade upp den första bilden man får när man bootar, men mer blev det inte. Rätt ofta var bilden dessutom täckt av ett tunt lager slumpmässiga pixlar, som om det snöade. Efter några försök gav jag upp och lät den vara av. I morse provade jag några gånger igen, med samma resultat. Man kunde få upp första skärmen, men sedan hängde den där. Nyss provade jag en gång till utan något större hopp om förändring, men nu startade den plötsligen snällt.

Jag begriper mig inte på vad som är annorlunda nu mot förut, men jag tänker inte klaga på att datorn plötsligen fungerar igen. Hur länge den nu tänker göra det. Jag antar att nu är ett bra tillfälle att säkerhetskopiera allting och börjar titta på en ny dator...

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte det behöver vara nån fara. Det där hände mig för nåt halvår sen. När jag ringde supporten sade hon åt mig att dra ur sladdarna till datorn och skärmen och så trycka på startknapparna 25 ggr. Sen satte jag i sladdarna och startade och allt var frid och fröjd. Vad som hade hänt var att det blivit nåt slags strömöverskott i nån av sladdarna så att datorn eller skärmen inte fixade att hantera det (kan inte uttrycka det på ett bättre sätt än så). Det har inte hänt sen dess.

Så investera du i en snygg extern hårddisk i st f ny dator och kopiera över allt du gör en gång om dagen eller i veckan eller vad som passar och kör tills datorn verkligen ger upp.

Bra blogg f ö. Du läser så fort att jag blir avundsjuk!

Martin sa...

Öppna, ta loss alla kort, dammsug, sätt in korten på slumpmässigt utvalda platser, starta om.

Hans Persson sa...

Martin: Det vore säkert ingen dum ide, fast nu när den har startat så tänker jag inte stänga av den i onödan så länge den fungerar.

Anonym sa...

Gammal god regel: Rör inget som fungerar. /pappa