måndag, augusti 14, 2006

Nu har jag paddlat kajak

Häromdagen fick vi ett erbjudande att vara med på en nybörjartur med kajak och det lät kul så vi nappade. Vi satte oss i bilen till Oxelösund och fick sedan en snabbintroduktion till hur man hanterar en kajak. Vi var fyra stycken från Linköping och ytterligare en lokal deltagare plus två guider.

Vi paddlade iväg på det lugna vattnet fram tills vi såg vågorna längre ut i skärgården och så långt ut att vi kunde känna på dem lite, men sedan svängde vi tillbaka in i lugnare vatten igen och fortsatte bort till en sandstrand där vi gick i land och fikade.

På tillbakavägen bytte vi kanoter lite för att få prova på andra modeller. Den jag hade i början var stabilare men inte så lättpaddlad. Den jag paddlade på hemvägen var lite rankare och gungade mer i sidled, men var mer lättpaddlad. Däremot tog det ett tag innan jag kom överens med styrningen på den; i början åkte jag i sicksack eftersom den gärna styrde för mycket. Det var lättare att paddla fort med den andra kajaken, och den är antagligen bättre när man blir lite mer van.







Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det härligt med kajak? Själv köpte jag en egen havskajak för 3 år sedan. Förstår inte hur jag kunnat vara utan, så länge.

:-)