tisdag, augusti 15, 2006

Kaoru Mori: Emma 1


Emma är en ny mangaserie av Kaoru Mori. Serien har publicerats i några år i Japan men Sverige är det första västland som översätter den. Serien är ganska olik den mesta annan manga som publiceras i Sverige. Dels utspelar den sig i det viktorianska England, och dels är den (åtminstone i det första albumet) helt actionbefriad. Teckningarna är väldigt välgjorda och ovanligt realistiska. Det finns gott om detaljer i bilderna, och det har lagts ner ett stort arbete på att få historiska detaljer korrekta.

Handlingen rör sig kring Emma som är piga hos en äldre dam. William är arvtagare till en rik handelsfamilj, men när han kommer på besök hos den äldre damen faller han för Emma. Hon inser att ett sådant förhållande inte är möjligt, men han vill inte släppa tanken på henne. Hans familj vill å andra sidan inte veta av ett sådant förhållande, och de ser till att han träffar andra flickor som faller för honom (även om han inte är intresserad av dem). Det ser ut att finnas goda förutsättningar att detta utvecklas till en trevlig romanshistoria med förvecklingar.

Emma kommer tydligen att publiceras en gång i månaden. Enligt Wikipedia så finns det just nu sju volymer utgivna av mangan i Japan.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske kan vara något! I anime-form tror jag är mest intressant för egen del. Jag har lite svårt att hitta någon ny animeserie att se, eftersom jag är lite picky. Gillar verkligen stillsamma och mysiga, gärna lite övernaturliga, serier som Serial Experiments Lain, Haibane Renmei och till viss del Paranoia Agent. Ratar många för att de är för hysteriska, våldsamma, fåniga eller där kvinnor/tjejer är objektifierade våp. Du kanske har förslag på något annat jag kan gilla? Helst ingen evighetskörare, en eller två säsonger är idealiskt men absolut max fem (om den är riktigt bra). Jag vet att jag har svårmatchade krav. :)

Emma verkar åtminstone som att den kan vara ganska stillsam.

Hans Persson sa...

Det är naturligtvis vanskligt att uttala sig efter att bara ha läst den första delen, men jag tycker att det verkar väldigt lovande (och för den delen väldigt olikt övrig manga på svenska).

Anonym sa...

Jag kan absolut lova er att det här är världens bästa manga! Det finns ingen bättre. Historien är fin och bilderna helt underbara. Jag rekomenderar den verkligen.