söndag, juni 18, 2006

Asterix: Åter till Gallien


Igår var Henrik och jag inne en sväng på Presstop och snubblade över ett nytt Asterix-album. Det var ju inte länge sedan det kom ett nytt album förra gången, så jag hade inte väntat mig att det skulle komma något nytt på länge, om ens någonsin. Så var det uppenbarligen inte. I hopp om att det förra albumet var ett olycksfall i arbetet köpte jag även detta utan att titta så noga på vad det egentligen innehöll.

Det nya albumet heter Asterix: Åter till Gallien och är egentligen inte nytt. Eller åtminstone inte helt nytt. I själva verket är det fjorton korthistorier ritade allt från 1962 till 2003. När jag börjar läsa inser jag att jag känner igen en del av dem, och en kontroll visar att alla de historier som ingår i den obskyra utgåvan Asterix: Sju galliska äventyr (1990) ingår även i den här boken. Jag tycker att de är värda att få vara med i en utgåva som ingår i den vanliga Asterix-serien.

De flesta av äventyren är "normala" Asterix-historier, men en del av dem är lite mer udda. Ett par av dem har med Goscinny och Uderzo själva. En historia handlar om när Asterix och Obelix föddes (utan att visa hur Obelix föll ner i trolldrycken, dock!). En historia handlar om bytuppen som (med stöd av Idefix) besegrar en örn. En historia är ritad med anledning av att Paris försökte få olympiska spelen 1992, och handlar om hur Lutetia försöker få arrangera olympiska spel istället för Rom. En slutligen består av ett antal korta strippar där Uderzo ritat Asterix och Obelix som om andra skulle ha gjort det.

Med fjorton historier i ett album tjockt som ett vanligt Asterix-album blir det inte många sidor till varje (och dessutom finns det en sida förord till de flesta), så det är inga långa detaljerade historier det handlar om här. Jag tycker dock att de flesta av dem är väl värda att läsa, så till skillnad från det förra Asterix-albumet är det här värt att köpa.

Det här albumet är ursprungligen utgivet 2003, men inte översatt förrän i år. Det förra albumet kom antagligen ut senare i original, för numreringen är lite underlig. De svenska albumen är numrerade 32 för Åter till Gallien och 33 för Himlen faller ner över hans huvud, trots att de kom ut i omvänd ordning.

René Goscinny & Albert Uderzo: Asterix: Åter till Gallien
Egmont Kärnan, 2006
Original: Astérix et la rentrée gauloise, 2003
Översättning: Ingrid Emond
56 sidor.
ISBN: 917134361X

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: